Pala historiaa

Hyvää ja lennokasta vuotta 2016 kaikille teille Ilmailuklassikon lukijoille! Tästä se uusi vuosi jälleen alkaa.

Historia ja nykyisyys kulkevat usein käsi kädessä. Ympärillämme on koko ajan paloja menneisyydestä, niitä voi olla vain vaikea huomata. Ja moni tämän päivän asia muuttuu historiaksi lähes huomaamatta. Ilmailuhistoria ei tee tässä poikkeusta. Tällaisia ajatuksia nousi mieleen kun sain valokuvan Rovaniemeltä.

IMG_5464

Kuvassa on Rovaniemen Lentoaseman matkustajaputken korkeuden kertova kilpi. Tuossa huikeassa kilvessä kiteytyy lähes koko liikenneilmailun historia viimeisen 60 vuoden ajalta!

Aluksi siellä on ensimmäisen sukupolven suihkumatkustajakoneet Boeing 707 ja Douglas DC-8. Sitten potkuriturbiinikauden Iljushin IL-18, jonka jälkeen siirrytäänkin sujuvasti Boeing 727, 737 ja Douglas DC-9-koneperheen aikaan.

Ylhäältä lumen alta paljastunee ainakin Boeing 747, joten laajarungotkin tulevat käsitellyiksi. Ekstraherkkuna on vielä Iljushjin IL-62 ja Tupolev TU-204. Ja kaiken tämän keskellä selvästi myöhemmin lisättynä Airbus A320.

Mutta mitä ovat nuo TR2 ja CRB? Ensimmäiseen minulla tulee mieleen kaksi brittivaihtoehtoa, joista toinen on hyvin epätodennäköinen… Entä onko siinä huhussa perää, että Rovaniemen putket on ostettu käytettynä ulkomailta?

Kuvan Rovaneimellä otti Antti Hyvärinen.

6 thoughts on “Pala historiaa

  • TR2 lienee Hawker Siddeley Trident Two. Ja CRB on tietenkin Caravelle 10B, joka ainakin Suomessa tunnettiin nimellä Super Caravelle.

    • Trident kakkoseen päädyin minäkin hetken pohdittuani. CRB:lle tarjotiin Facebookin puolella vaihtoehdoksi myös CRJ:tä, mutta ehkä Caravelle sopii paremmin tuohon korkeuteen.

  • Käytettyinä ne on ostettu. En muista mistä,jotenkin jokin Norjan lentoasema tulee mieleen.

    • Osloa on veikattu. Olisivatko Fornebun kentältä ajalta ennen Gardemoenin käyttöönottoa?

      • Flightforumin puolella Markku Kanninen kertoi, että matkustajasillat on hankittu juurikin Fornebun kentältä. Lähteenä Alakulpin Lapin ilmailuhistoria II.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *