Perjantailentokone XIV

Perjantailentokoneena esitellään tänään oman aikansa jättiläinen ja super jumbo. Matkustajamäärässä tämä aikansa suurin maalentokone on kuitenkin kaukana tämän päivän jättiläisistä, mutta onhan kyseessä kuitenkin eurooppalainen kaksikerroksinen liikennelentokone. Tämä jättiläinen on: Junkers G.38.

Lentokonevalmistaja Junkers nousi 1920-luvulla Euroopan tärkeimmäksi liikennelentokoneiden valmistajaksi. Yhtiön Junkers F.13 oli ensimmäinen todellinen matkustajakone Euroopassa, ja se saavutti suuren menestyksen. Junkers jatkoi liikennekoneiden suunnittelua ja valmistusta, huipentumana Junkers Ju 52 1930-luvulla.

1920-luvun lopulla yhtiö alkoi suunnitella ennennäkemätöntä lentokonetta. Nelimoottorinen jättiläiskone oli tuttua Junkersin metallirakennetta. Pintalevynä käytettiin muotoiltua alumiinilevyä ”aaltopeltiä”, ja rakenne oli kokonaan itsekantava. peräsinvoiminen pienentämiseksi koneessa oli iso kaksitasoinen pyrstö ja kolme suuntaperäsintä. Laskuteline oli kiinteä ja tandem-tyyppinen.

Ensimmäinen Junkers G.38 D-2000 (myöhemmin D-AZUR) lensi ensilentonsa vuonna 1929. Siinä oli aluksi kaksi Junkers L-8 ja kaksi L-55 (kaksi L5-moottoria yhdistetty V-12-moottoriksi) -moottoria. Myöhemmin L55-moottorit vaihdettiin L88-moottoreiksi, ja kolmannen kerran kone uudelleen moottoroitiin neljällä L88-moottorilla. Vuonna 1934 siihen asennettiin neljä Jumo4-diselemottoria.

Lufthansa otti koneen käyttöön Berliini-Lontoo reitillä vuonna 1931. Kone kuljetti aluksi vain 13 matkustajaa, mutta sen runkoon rakennettiin vuonna 1932 toinen kerros, jolloin matkustajamääräksi tuli 30. Matkustajan näkökulmasta Junkers G.38:n hienoin ominaisuus oli tyvestä lähes kaksi metriä paksuun siipeen rakennetut matkustamot. Siiven johtoreunassa oli ikkunat, jotka antoivat matkustajille upean näköalan eteenpäin.

Toinen kone D-2500 (myöhemmin D-APIS) oli jo valmistuessaan kaksikerroksinen, tämän yksilön matkustajamäärä oli 34 matkustajaa. Koneet lensivät Lufthansa Euroopan reiteillä koko 1930-luvun. D-APIS kävi Suomessakin vuonna 1937. D-AZUR vaurioitui korjauskelvottomaksi koelennolla vuonna 1936 sattuneessa onnettomuudessa. D-APIS siirtyi Luftwaffelle kuljetuskoneeksi sodan alettua. Kone tuhoutui Ateenassa RAF:n ilmahyökkäyksessä maaliskuussa 1941.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *