Tupolev Tu-134

Ilmailuklassikko 3 on ilmestynyt! Löydät sen, ja muut Ilmailuklassikko-julkaistu omalta sivultaan.

Ilmailuklassikko syväluotaa tällä kertaa legendaarisen liikennelentokoneen Tupolev Tu-134:n. Neuvostoliitto ja Aeroflot eivät olleet eristäytyneet täysin rautaesiripun taakse. Samat lentokoneiden suunnitteluperiaatteet, ja kehitys vaikuttivat myös Neuvostoliitossa.

Interflug_Tu-134A_DDR-SCK_photo-3

Tupolev Tu-134 on yksi 1960-luvun alussa suunnitelluista lyhyiden ja keskipitkien reittien liikennekoneista, joiden suunnittelussa sovellettiin takamoottori- ja T-pyrstöratkaisua. Samaan koneluokkaan voisi ajatella kuuluvan myös BAC 1-11 ja Douglas DC-9. Kaikki nämä kolme lentokonetyyppiä olivat varsin menestyksekkäitä.

Tu-134:n suosioon luonnollisesti vaikutti se, että ns. itäblokki hankki mieluiten liikennelentokoneesakin Neuvostoliitosta. Lopulta vain Romania ja Kuuba eivät käyttäneet Tu-134-koneita. Vientiasiakkailla oli suuri vaikutus konetyypin kehitykseen. Esimerkiksi säätutka ja länsimaiset vaatimukset täyttävät hätäuloskäynnit olivat seurasta vientikaupoista. Tu-134 olikin ensimmäinen neuvostoliittolainen liikennelentokone joka sai länsimaisen tyyppihyväksynnän.

Tupolev_Tu-134A_at_the_MAKS-2013_(02)

Lue lisää Tu-134:n mielenkiintoisesta tarinasta Ilmailuklassikko-julkaisusta.

Jos sinulla on hyviä ideoita Ilmailuklassikko-julkaisujen aiheiksi, jätä kommentti tuosta alapuolelta tai heitä sähköpostilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *