Perjantailentokone XVII

Perjantailentokone tuo tällä kertaa tuulahduksen ilmailun kultaisilta vuosilta, ajalta jolloin lentokone oli uusi ja ihmeellinen kulkuväline. Ilmailun kehitys 1920- ja 30-luvuilla oli nopeaa, perjantailentokonekin oli valmistuessaan moderni, mutta jäi pian uudempien tyyppien jalkoihin. Tämä klassikkomatkustajalentokone on: Ford Trimotor.

Kokometallisten liikennelentokoneiden pioneeri oli saksalainen Hugo Junkers ja hänen lentokonetehtaansa. Junkers F.13, ja sen rakenne ei jäänyt huomaamatta Atlantin toisella puolella Yhdysvalloissa. Uudella mantereella Junkersin oppien mukaan lentokoneita alkoi suunnitella Stout Metal Airplane Company. Yhtiön Stout 3-AT oli ensimmäinen Yhdysvalloissa rakennettu kokometallinen kolmimoottorinen lentokone. Yhtiön tarkoitus oli kilpailla Fokkerin Yhdysvaltojen tehtaan rakentamien puisten liikennekoneiden kanssa.

3-AT oli kuitenkin kaikin puolin pettymys, ainoa prototyyppikin tuhoutui lopulta tulipalossa. Henry Ford oli yksi sijoittajista jotka olivat sijoittaneet Stout-yhtiöön. Kun menestystä ei tullut, osti Ford koko yhtiön vuonna 1925. 1920-luvun puoliväli oli aikaa jolloin isot teollisuusyritykset pyrkivät Yhdysvalloissa ilmailumarkkinoille, ja mukaan mm. lentoyhtiöihin.

Fordin omistuksessa kolmimoottorisen kokometallisen matkustajakoneen suunnittelu jatkui. Lopputuloksena oli vuonna 1926 ensilentonsa lentänyt 4-AT, konetyyppi tunnetaan paremmin nimellä Ford Trimotor. Kone otettiin käyttöön vielä samana vuonna. 4-AT oli iso harppaus liikenneilmailun kehityksessä. Viimeistään nyt avo-ohjaamoiden ja -matkustamoiden aika oli ohi. Kokometallinen rakenne ensimmäistä kertaa liikennekoneessa sai kilpailijoiden koneet näyttämään vanhanaikaisilta. Ford kehuikin koneen olevan ”turvallisin matkustajalentokone”.

Alkuperäisessä 4-AT-versiossa oli kolme kappaletta Wright-tähtimoottoreita. Myöhemmässä 5-AT-versiossa moottoreiksi tulivat tehokkaammat Pratt & Whitney Wasp -tähtimoottorit. Ford Trimotor oli aikansa myyntimenestys koneita rakennettiin vuosina 1926-1933 lähes 200 kappaletta. USA:n lisäksi se oli laajasta käytössä mm. Latinalaisessa-Amerikassa.

Aika ajoi kuitenkin nopeasti ohi hitaan Trimotorin 1930-luvun alussa. Fokkerin liikennekonetyypit katosivat käytöstä, ja markkinoille tulivat uuden aikakauden nopeat sisäänvedettävillä laskutelineillä varustetut liikennekoneet. Ensimmäisenä näistä Boeing Model 247, ja heti perään Douglas DC-1.

 

 

1024px-scenic_trimotor

bell_telephone_magazine_1922_14569578949

more_images_from_the_collection_of_the_netherlands_institute_of_military_history_are_to_be_found_at-_19321133466

961px-el-2002-00549

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *