Perjantailentokone VIII

On taas perjantailentokoneen aika. Tällä kertaa tutustumme potkuriturbiineilla varustettuun kuljetuslentokoneeseen, joka on todellinen työjuhta. Koneeseen joka on tuttu monesta paikasta, ja jonka voi sanoa kuljettaneen Eurooppaa 1960-luvulta lähtien. Hercules? Ei, vaan se hieman nuorempi eurooppalainen serkku: C-160 Transall.

1950-luvun lopulla Ranska ja saksa käyttivät ranskalaisia Nord 2501 Noratlas -kuljetuskoneita. Noratlaksen seuraajaksi haluttiin modernilentokone. Ranskan ja Saksan ilmailuteollisuus olivat tehneet yhteistyötä, ja maiden hallituksen rohkaisivat yhteistyöhön myös kuljetuskonekysymyksessä. Vuonna 1957 Ranska ja Saksa sopivat yhteistyöstä uuden kuljetuskoneen suunnittelussa.

Transporter-Allianz (lyhennettynä Transall) perustettiin tammikuussa 1959. Tämän yhteenliittymän osapuolina olivat Nord Aviation, Vereinigte Flugtechnische Werke (WFW) ja Hamburger Flugzeugbau (HFB). Myös italiaiset olivat aluksi mukana projektissa, mutta vetäytyivät siitä.

Jokainen mukana ollut lentokonevalmistaja rakensi oman prototyypin. Ensilentonsa Transall teki keväällä 1963. Prototyyppejä seurasi kuusi esisarjan lentokonetta, joissa mm. oli pidempi runko kuin protoissa.

Sopimus C-160 Transallin sarjavalmistuksesta solmittiin vuonna 1963. Ranska tilasi 50 konetta, Saksa 110. hanketta oli hidastanut Lockheedin tarjous Hercules-koneista. Ensimmäisen vaiheen sarjavalmistus kesti vuoteen 1972, tänä aikana valmistuivat mm. Ranskan ja Saksan tilaamat 160 konetta. Vuonna 1977 Ranska tilasi lisää koneita, nämä 25 konetta valmistuivat 1980-luvun alkupuoliskolla.

C-160 Transallista on sarjavalmistettu viisi eri versiota. C-160D on alkuperäinen Saksan tilaama muuunnos. C-160F on puolestaan ranskaa varten rakennettu versio. C-160Z-versiota rakennettiin yhdeksän kappaletta Etelä-Afrikalle. 1980-luvulla Ranskalle valmistetut koneet kantavat tyyppimerkintää C-160NG (Nouvelle Generation, New Generation), osa C-160F-koneista on muutettu tähän versioon.

Edellä mainittujen valtioiden lisäksi Turkki käyttää C-160-koneita. Siviilikäytössä Transall on ollut ainakin Indonesiassa, Gabonissa, Ranskassa (C-160P) ja Sveitsissä.

C-160 on edelleen käytössä Ranskassa ja saksasssa, sen korvaajaksi on tulossa Airbus A400M. saksa on ilmoittanut C-160-koneiden lentävän ainakin 2020-luvun alkuun.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *