Ilmailumuseo Skotlannissa

Pitkään suunnitelmissa ollut vierailu Skotlannissa ja siellä sijaitsevassa National Museum of Flightissa toteutui viime viikolla. Skotlanti ja Edinburgh ympäristöineen tarjosi ensikertalaiselle paljon mielenkiintoista nähtävää, muutakin kuin ilmailuun liittyvää.

Museo sijaitsee East Fortunen lentokentän alueella Edinburghin itäpuolella. East Fortunella on pitkä historia, lentokenttä on ollut toiminnassa jo ensimmäisen maailmansodan aikana, kenttä perustettiin vuonna 1915 hävittäjä- ja ilmalaivatukikohdaksi. RAF:n perustamisen jälkeen siellä toimi koulutuslaivue, ja mm. ilmalaiva R34 lähti ensimmäiselle Amerikan matkalle East Fortunesta. Aktiivista toimintaa kesti 1920-luvun alkuun, jolloin toiminta päättyi. Kenttä kuitenkin pysyi toimintakunnossa, ja toisen maailmansodan aikana siellä toimi mm. yöhävittäjälentäjien koulutuslaivue. Sodan jälkeen kentän kiitorataa pidennettiin jotta sitä olisi voitu käyttää pommikoneiden varakenttänä.

National Museum of Flight toimii East Fortunen lentokentällä entisissä RAF:n rakennuksissa. Vanhoja lentokentän rakennuksia on säilynyt alueella useita, mm. museon näyttelyhallit kuuluvat näihin. Yleisölle avoinna on kolme isoa hallia. Siviili-ilmailuhallissa on esillä siviilikoneita, sotilasilmailuhallissa sotilaskoneita, kolmannen hallin pääkohde on Concorde, jonka ympärille hallin näyttely on rakennettu. Näiden lisäksi alueella on vielä varasto- ja entisöintihalli, joka ei ole avoinna yleisölle.

Ulkoalueella on näytteillä BAC 1-11 ja de Havilland Comet 4C -liikennelentokoneet, ja Avro Vulcan -pommikone. Vulcan paljastui paikan päällä toiseksi Falklandin sotaan osallistuneeksi Vulcan-koneeksi. Nämä kaksi yksilö olivat ainoat koskaan mihinkään sotatoimiin osallistuneet Vulcanit. Ulkoalueella olevat koneet ovat sään armoilla, ja se valitettavasti näkyy niiden kunnossa. BAC 1-11:n ja Cometin matkustamoihin pääsi vapaasti, ohjaamot oli suljettu plekseillä.

Halleissa näytteillä olevista koneista suomalaista kävijää kiinnosti kovin Bristol Bolingbroke, eli Kanadassa valmistettu Blenheim. Yllättävä Blenheim-löytö oli myös lentokoneaseita esittelevässä vitriinissä näytteillä oleva Blenheimin kk-tornin mekanismi, näin sellaisen ensimmäistä kertaa. Toinen ”lähes Suomi-kone” on siviilihallissa oleva Scottish Aviation Twin Pioneer, jollaisten hankintaa Aero O/Y harkitsi 1950-luvulla pienten lentokenttien syöttöliikennekoneeksi. Twin Pioneer on luonnossa vaikuttavan kokoinen lentokone, STOL-ominaisuuksien ansiosta koneen siipi on iso ja kolme suuntavakainta/peräsintä valtavan kokoiset.

Muita näytteillä olevia koneita ovat mm: de Havilland Dove, Beech 18, Avro Anson, Gloster Meteor, Supermarine Spitfire, Tornado jne. Concorde hallista löytyy myös Tridentin ohjaamo ja Boeing 707:n eturunko, nämä koneet ovat entisitä Cosfordin ilmailumuseon koneita, tai mitä niistä on jäljellä. Museon vetonaula on Concorde, jolle on pyhitetty lähes koko halli. Koneeseen pääsee sisälle, ja tarjolla on myös audio-opastus Concorden saloihin.

National Museum of Flight on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, jos Skotlannissa sattuu liikkumaan. Museon sijaitsee hieman hankalasti Edinburghin ulkopuolella syvällä maaseudulla. Minä matkustin museoon bussilla. Bussi 104 Edinburghin keskustasta Haddingtoniin, matka kestää n. tunnin. Haddingtonissa vaihto bussiin 121, joka vie n. 20 minuutissa suoraan museon alueelle. Bussipysäkki sijaitsee keskellä museoaluetta, paikasta ei voi erehtyä. Museon lipunmyynti sijaitsee Concorde-hallin kupeessa n.200m päässä pysäkistä. Bussia käyttäessä kannattaa huomioida, että 121:n vuoroväli on pitkä, ja lippua kuljettajalta ostettaessa täytyy olla tasaraha.

Lisätietoja museosta löytyy museon nettisivuilta: http://www.nms.ac.uk/national-museum-of-flight/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *