Perjantailentokone XVIII

Tämän viikon perjantailentokone kantaa kunniakasta nimeä, vaikka ei pohjaudu suoraan nimensä mukaiseen konetyyppiin. Tämä lentokone toimi sekä sotilaskoneena, että siviilimarkkinoilla. Ja se kuului myös legendaarisen Bob Hooverin lentämään kalustoon. Tämä lentokone on: North American Sabreliner.

North American aloitti uuden lentokonetyypin suunnittelun 1950-luvun puolivälissä. Tarkoitus oli kehittää konetyyppi joka sopisi siviilimarkkinoille liikelentokoneena, ja joka vastaisi USA:n ilmavoimien Utility Trainer Experimental (UTX) -ohjelmaan. Siviiliversio NA-265 lensi ensilentonsa syyskuussa 1958. Nimen Sabreliner kone sai kuuluisan suihkuhävittäjän mukaan, koneiden siivet muistuttivat toisiaan.

Tyyppihyväksynnän Sabreliner sai vuonna 1963. Kone valittiin ilmavoimille tyyppitunnuksella T-39A. USA:n laivasto käytti konetta T3J-1 tunnuksella (myöhemmin T-39D). Siviilikoneen ensimmäinen tuotantoversio oli Sabreliner 40, joka oli varustettu Pratt & Whitney JT12A-moottoreilla. Pidennetty versio oli Sabreliner 60. North Americanin ja Rockwellin yhdistyttyä vuonna 1973, kehitettiin Sabrelineriin uusi superkriittinen siipi. Tällä ns. Mark V -siivellä varustettu ja muutenkin modernisoitu versio oli Sabreliner 65.

Ilmavoimissa T-39 palveli mitä erilaisimmissa tehtävissä. Käyttötarkoituksiin mahtuu niin henkilökuljetusta, koulutusta kuin testialustanakin toimimista. Kun Sabrelinerin tuotanto päättyi 1980-luvun alussa oli, konetta valmistettu n. 800 kappaletta, näistä 200 sotilaskoneita.

 

t-39_sabreliner_3siteview_navy

1024px-north_american_t-39a_sabre_liner_usaf

960px-us_navy_020509-n-0000n-002_t-39_sabreliner

1007px-ct-39e_sabreliner_vr-30_in_flight_1980

1024px-ct-39g_sabreliner_at_andrews_afb_1992

1024px-thumbnail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *