Perjantailentokone XXIV

Perjantailentokone tulee suoraan ilmailun kultaiselta vuosikymmeneltä. 1930-luku oli suuren kehityksen aikaa, lentokone saattoi olla vanhentunut jo prototyyppivaiheessa. Monet konetyypit kuitenkin veivät kehitystä eteenpäin, ja toivat uusia teknisiä ratkaisuja käyttöön. Tällainen lentokone oli myös: Boeing P-26 Peashooter.

1930-luvun alkuun tultaessa sotilaslentokoneiden kehitys kulki kohti yksitasoisia lentokoneita. Vaikka kaksitasot säilyivätkin käytössä aina toiseen maailmansotaan saakka, ympäri maailmaa ryhdyttiin kehittämään yksitasoisia hävittäjiä 1930-luvun ensimmäisinä vuosina. Yhdysvalloissa työhön ryhtyi Boeing.

Uuden konetyypin kehittely oli aluksi Boeingin oma projekti, mutta pian Army Air Corps liittyi mukaan Model 248:n kehitystyöhön. Suunnittelun lopputuloksena oli ulkopuolisilla tukijänteillä varustettu yksitaso, joka oli kokonaan metallirakenteinen. Koneessa oli avo-ohjaamo ja kiinteälaskuteline. Army Air Corps tilasi kolme prototyyppiä tyyppitunnuksella XP-936, ensilento lennettiin 20.3.1932.

Prototyyppien perusteella koneen laskutelinettä muutettiin, ja ohjaajan päätuesta tuli panssaroitu. Sarjavalmistukseen Model 266 meni vuonna 1932, Army Air Corps antoi koneelle tyyppitunnuksen P-26 (Pursuit). Tullessaan käyttöön vuoden 1933 lopussa P-26 oli USA:n ensimmäinen yksitasoinen kokometallirakenteinen hävittäjä. Kaikkiaan 22 laivuetta varustettiin P-26-koneilla 1930-luvun puoliväliin mennessä. Tuotannon päättyessä vuonna 1936 oli valmistunut 151 konetta. P-26 oli viimeinen Boeingin palveluskäyttöön tullut hävittäjätyyppi ennen McDonnell Douglas -fuusiota 2000-luvun alussa.

USA:n lisäksi konetta vietiin Kiinaan ja Espanjaan. Taistelukäytössä P-26-koneet olivat 1930-luvulla Kiinassa ja Espanjan sisällissodassa. USA käytti koneita hetken aikaa Filippiineillä vuonna 1941. Seitsemän konetta päätyi Guatemalaan sodan aikana, siellä viimeinen konetyyppi poistettiin käytöstä vuonna 1956, ja korvattiin P-51 Mustangilla!

Kaksi alkuperäistä P-26-konetta on säilynyt, joiden lisäksi replikakoneita on rakennettu ainakin kolme kappaletta.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *