Päälentonäytös 2016 II

Kesän päälentonäytös Tour de Sky 2016 järjestetään kesäkuussa Kuopiossa. Tähän aamuun saakka esiintyjien suhteen on ollut kovin hiljaista. Olen jo vakavasti pohtinut kannattaako Kuopioon lähteä ollenkaan, vaikka kalakukko hyvää onkin. Uusimman esiintyjätiedon valossa Kuopion matka lienee kuitenkin ohjelmassa.

Tähän mennessä näytöksen esiintyjälistä on ollut tuttua tavaraa. JAS39C Gripen (nähty), Baltic Bees (nähty), DC-3 (Nähty), Gauntlet (nähty), Viima (mielenkiintoinen) jne. kun tähän lisätään vielä ilmavoimien kalusto, on vähän sellainen fiilis, ettei ainakaan koko viikonlopuksi riitä nähtävää viimeiset 15 vuotta kaikki päänäytökset kolunneelle.

Mutta, 3.5. aamulla julkistettiin kaksi esiintyjää, jotka ovat oikeasti mielenkiintoiset. Rissalaan saapuu USA:n 352 Special Operations Wingin CV-22B ja MC-130J! Koneet tulevat Iso-Britannian RAF Mildenhallin tukikohdasta josta operoi ainoa USA:n Euroopan Ilmavoimien erikoisoperaatioyksikkö 352 Special Operations Wing.

V-22 Osprey on erittäin mielenkiintoinen lentokone. tai no… lentävä laite. Se luokitellaan USA:n ilmavoimissa lentokoneeksi mutta siipien päissä olevat kääntyvät moottorit ja valtavat potkurit mahdollistavat pystysuoraan nousun ja laskun. Koneen historia alkaa 1980-luvun alussa, kun USA:ssa havahduttiin pystysuoraan nousevan ja laskevan kuljetuskoneen tarpeeseen. Havahtumisen taustalla oli mm. epäonnistunut yritys pelastaa amerikkalaisia panttivankeja Iranista.

Vuonna 1981 alkoi Joint-service Vertical take-off/landing Experimental (JVX) -projekti josta vastasi U.S. Army. Lopulta projektissa yhdistettiin Marine Corpsin, Air Forcen, Armyn ja Navyn vaatimuksia. Keväällä 1983 Bell Helicoptersin ja Boeing Vertolin yhteishanke edelleen kehitetystä Bell XV-15-prototyypistä sai kehityssopimuksen.

JVX-koneelle annettiin tyyppimerkintä ja nimi V-22 Osprey vuonna 1985. Ensilento tapahtui vuonna 1989. Kehitystyö ei ollut helppo, alkuun koneilla lennettiin joko helikopteri- tai lentokonemoodissa. Teknisten haasteiden lisäksi V-22-koneille on tapahtunut useita vakavia onnettomuuksia.

1980-luvun alussa käynnistetty projekti pääsi täyteen tuotantovaiheeseen vasta vuonna 2005. Projektin kustannukset ovat paisuneet järjettömiksi alun perin suunnitelluista, tilanne joka on tuttu monista USA:n sotilasprojekteista viimeisen 20 vuoden ajalta.

Koneen pääversiot ovat: CV-22B (Air Force), MV-22B (Marine Corps) ja CMV-22B (Navy). USA:n lisäksi Japani on tilannut viisi konetta.

V-22 Ospreyn kanssa Kuopioon saapuva MC-130J on tutun Hercules-kuljetuskoneen erikoisoperaatioihin suunniteltu versio, jonka tuotanto alkoi vuonna 2009. Nämä erikoisversiot Herculeksesta ovat sen verran mielenkiintoisia, että palataan näihin myöhemmissä blogimerkinnöissä.

2016 päälentonäytöksen kiinnostavuus kasvoi monta pykälää, jälleen kesän tärkeimmässä näytöksessä on nähtävillä kalustoa jota ei aiemmin ole Suomen taivaalla nähty.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *