Onnea DC-3!

80 vuotta sitten 17.12.1935 lensi ensilentonsa lentokone joka ei paljoa esittelyjä kaipaa. 1930-luku oli monella tapaa ilmailun kulta-aikaa. Tuon vuosikymmenen aikana luotiin myös perusta sellaiselle liikenneilmailulle jonka me tunnemme. Kokometalliset, sisäänvedettävällä laskutelineellä varustetut monimoottoriset matkustajakoneet muuttivat liikenneilmailun.

Lentokonevalmistaja Douglas kehitti yhtiön ensimmäisen liikennelentokoneen DC-1:n (Douglas Commercial) Transcontinental and Western Airlinesin (TWA) tilauksesta. Koneen 14 paikkaisesta jatkokehitelmästä DC-2:sta tuli nopeasti myyntimenestys.

Lentoyhtiöt alkoivat pian haluta suurempaa versiota, aktiivisimmin asiassa toimi American Airlines. Douglas ei ollut kovin innostunut suuremmasta versiosta, myihän DC-2 hyvin. American Airlines halusi koneen jossa oli leveämpi runko, jolloin koneeseen voitaisiin asentaa sängyiksi muutettavissa olevat istuimet pitkiä lentoja varten. Kun lentoyhtiö sitoutui ostamaan 20 konetta, Douglas myöntyi uuden version suunnitteluun.

IMG_9092

Douglas Super Transport (DST), josta American Airlines käytti markkinointinimeä Douglas Sleeper Transport lensi ensilentonsa 17.12.1935. Vaikka kolmosesta tuli nopeasti myyntimenestys tuskin kukaan osasi 1930-luvun loppuvuosina kuvitella miten ikoninen lentokone siitä vielä tulisi.

Avain DC-3:n menestykseen löytyy toisesta maailmansodasta. C-47-sotilasversiota rakennettiin sodan aikana yli 10 000 kappletta. Kun rauha tuli, olivat ylijäämävarastot täynnä C-47-koneita, joita lentoyhtiöt ostivat pilkkahinnalla. Maailman liikenneilmailu rakentui sodan jälkeisinä vuosina C-47/DC-3:n varaan.

Suomessa C-47/DC-3 oli käytössä Aero/Finnairissa, Karhumäki/Kar-Airilla ja Ilmavoimissa. Tämä päivänä maastamme löytyy yksi lentävä kone, Manner-Euroopan vanhin aito DC-3 (OH-VKB) löytyy Suomen Ilmailumuseosta, ilmailumuseoissa on kaksi muuta yksilöä, Utissa on koulutuskäytössä yksi runko ja yksityiskokoelmasta löytyy yksi nokkaosa.

IMG_6720

80 vuotias DC-3 on yhä käytössä ympäri maailmaa. Mutta hienointa tässä on se, että todennäköisesti tulemme reilun 20 vuoden päästä näkemään yli 100 vuotiaan DC-3-koneen ilmassa!

2 thoughts on “Onnea DC-3!

  • Oli kiva lukea DC-3 juttuja,varsinkin kun olen itse päässyt peukaloimaan niitä. Paljon on ollut aukkoja kolmossivistyksessäni ja on vieläkin mutta täytyy kerrata DC-tietoja niin näiltä kuin muiltakin sivuilta.
    Tänä vuonna erityisesti kiinnosti Airveteraan yhdistyksen kolmoset -LCH ja -LCD joista viimemainittu on tullut AERO Oy.n käyttöön samana vuonna kuin minä olen syntynyt,mikä minua innosti hakeutumaan ns.Lokki-projektiin mukaan.
    Aerosta oli tullut Finnair Oy(j),missä sain kopeloida mm. takaruuman takana olevan ohjain/kannusp.vaijereitten vääntötankojen ja pukkientarkastuksia,mikä ei ollut kookkaalle miehelle “simppelihomma” kapenevan kartion päässä. Kolmoset hoidettiin kakkos-hallissa, Nurkassa,olivat muuten Ilmavoimien koneita.
    Lokki-projekti oli antoisa niinkuin nämäkin DC historiikit!

    • Lokki-projekti oli kyllä hieno saavutus museolta ja vapaaehtoisilta. DC-3:sta on ilmestymässä ensi vuonna suomalainen kirja, palataan tähän aiheeseen myöhemmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *