Le Bourget varastoalue

Perinteinen Pariisin syysretki on jälleen takanapäin. Tänä vuonna Aeropuces-tapahtuma järjestettiin lokakuun 21.-22. päivä, paikkana perinteisesti Musée de l’Air et de l’Espace Le Bourgetin lentokentällä. Myyntitapahtumasta lähti jälleen mukaan iso kasa valokuvia, pari kirjaa yms. mielenkiintoista. Kiitos Etelä-Suomen syyslomaviikon, oli paluu Pariisista hieman mutkikas. Normaalin päivämatkan sijaan yövyin Pariisissa, ja palasin Suomeen Tukholman kautta maanantaiaamuna. Yksi lisäpäivä antoi kuitenkin mahdollisuuden tutustua Le Bourgetin tarjontaan laajemmin.

Tänä vuonna samaan aikaan Aeropuces-tapahtuman kanssa oli järjestetty avoimien ovien päivät kentän toisella laidalla sijaitsevalla varasto- ja entisöintialueelle, tai niin kuin tapahtuman esitteessä sanotaan ”Aux ateliers de Dugny”. Alueella on ilmailumuseon varastoja ja koneita ulkosäilytyksessä. Samoin siellä toimii museon, yhdistysten ja yritysten entisöintiverstaita. Nyt yleisöllä oli mahdollisuus päästä tutustumaan tähän toimintaan. Tapahtuman esite mainitsee nämä kolme toimijaa: Les Ailes de la Ville, Les Ailes Anciennes ja Association Memorial Flight.

Varastoalueelle oli järjestetty bussikuljetus museon edestä, kielimuurihaasteista selvisi Googlen avulla, ja oikea bussi löytyi sunnuntaiaamuna 20 metriä paikasta johon taksi minut jätti. Bussimatka museolta alueella kesti n.20 minuuttia, ja bussissa oli mukana paikallinen opas jonka vauhdikas esitys meni kyllä kieltä osaamattomalta lähes kokonaan ohi. Toisin kuin esitteestä olisi voinut päätellä, ei alueella ollut keskitettyä opastusta, vaan siellä pääsi liikkumaan omin päin rajatuilla alueilla.

Boeing 727:n ja 707:n välissä Sud Aviation Vautour, Hawker Hunter ja Mirage.

Yhdestä entisöintihallista löytyi tämä osiin purettu Gloster Meteor -yöhävittäjä.

Ulkoalueella oli hyvä valikoima ruotsalaisia sotilaskoneita: Draken, Lansen ja kuvan ulkopuolella Viggen.

Yksi Le Bourgetin harvinaisuuksista on tämä Lockeheed L-749 Constellation. Kone palveli Air Francen jälkeen moottoritestialustana. Koneesta on nyt poistettu maalit, ja toivottavasti sitä ollaan kunnostamassa. Aiemmin hankalassa paikassa kuvaamisen kannalta olleen koneen kuvat päätyivät myös Constellation-nettisivuille.

Entisöintiverstaista löytyi kaikkea mielenkiintoista, kuten DFS 238:n eturunko (pöydällä oikealla).

Ulkoalueelle on varastoitu paljon mielenkiintoisia koneita. Siivettömän Caravelle III:n takana häämöttää yksi Euroopan harvoista Douglas DC-7 -koneista.

Tämä Air Francen Boeing 707 on nähnyt parempiakin päiviä. Kone on kuitenkin täydellinen, mm. moottorit ovat paikoillaan, ja tiettävästi koneessa on myös sisustus.

Short Sunderlandin matkustajaversio Short Sandringham on vaikuttava ilmestys. Koneen entisöinti näyttää pysähtyneen, mutta ainakin se on säilössä katon alla.

Avro Lancaster -koneita ei ole montaa Britannian ulkopuolella, tämä pitkäaikaisen entisöinnin kohteena oleva kone on yksi harvoista. Nyt työn alla olevan keskisiiven takana näkyy lähes valmis ohjaamo-osa.

Tämä Caravelle 12 seisoi hieman sivummalla, mutta konetta pääsi kiertämään melko vapaasti.

Ja loppuun bonuskysymys: mikä lentokone? Kerro vastauksesi kommentilla!

 

2 thoughts on “Le Bourget varastoalue

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *