Tyylikäs helikopteri

Olen tähtimoottorifani, jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää. Helikopterit ovat vähän tylsiä, ainakin näin kiinteäsiipisten kanssa puuhanneen mielestä. Mutta jos helikopterissa on kaksi tähtimoottoria, eihän se voi olla muuta kuin äärettömän tyylikäs?

IMG_20160219_0003

Kamov Ka-26 on todellinen monikäyttöhelikopteri. Se kehitettiin aikanaan Neuvostoliitossa toimimaan mitä erilaisimmissa tehtävissä. Kopterin runko muodostuu ohjaamosta, rungon yläosasta jossa on pääroottoreiden vaihteisto, ja pyrstöpuomista. Ohjaamon taakse päälaskutelineiden väliin voidaan asentaa kontteja ja varusteyksiköitä, käyttötarkoituksen mukaan.

IMG_20160219_0006

Ja ne moottorit. Ka-26:ssa on kaksi Vedeneyev M-14V-26 -tähtimoottoria. Moottorit on asennettu rungon sivuille, ja voima siirretään vaihteiston kautta akseleilla pääroottoreiden vaihteistolle. Moottorit vietiin rungon sivuille, jotta saatiin tilaa vaihdettaville konteille. Kahdesta moottorista huolimatta Ka-26 on hieman alitehoinen, varsinkin raskaalla kuormalla lennettäessä tehoreserviä ei juurikaan ole.

Roottoriratkaisuna Ka-26:ssa on Kamovin tavaramerkki, eli kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää pääroottoria. Tässä ratkaisussa ei tarvita pyrstöroottoria, Ka-26:ssa onkin rungon takapäässä kaksi suuntavakainta ja -peräsintä.

Kamov Ka-26 lensi enimmäistä kertaa vuonna 1965, käyttöön se otettiin vuonna 1970. Kopteri kehitettiin nimenomaan maatalouskäyttöön (kemikaalien ruiskutus) ja kuljettamaan matkustajia. Näiden käyttöjen lisäksi sitä on käytetty mm. pelastus- ja ambulanssitehtävissä, malmin etsinnässä, ulkopuolisen kuorman nostamiseen jne. Pienikokoisena ja ketteränä sitä on käytetty paljon laivoilla ja muissa hankalissa paikoissa.

IMG_20160219_0005

Ka-26 oli myös vientimenestys, ainakin Neuvostoliiton mittapuulla. Kopterilla oli US FAR 29 -tyyppikelpuutus, ja sitä vietiin 17 maahan. Päätyönsä se on tehnyt vientimaissa maatalouskäytössä. Kokonaisvalmistusmäärä oli 850 kappaletta. Suomeenkin on päätynyt muutamia Ka-26-koptereita, lukumäärä on kai 2-3 kpl. Yksikään ei ole lentänyt Suomessa, kopterit lienevät jotain idänkaupan oheisseurausta.

IMG_20160219_0004

Kamov Ka-26 on edelleen käytössä, Youtubesta löytyy hyvä valikoima videoita.

Näin käynnistetään Kamov:

Koekäytetään:

Kemikaalin ruiskutusta:

Ja sama ohjaamosta:

Ja vielä matkustamonäkymiä:

Artikkelin kuvat ovat Aviaexportin Kamov Ka-26 -esitteestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *