Junkers Kaivopuistoon

Monet ilmailua ja Helsingin tapahtumia seuraavat ovat varmasti jo tiedostaneet, että ensi kesäkuussa on luvassa huikean hieno ilmailutapahtuma. Suomen Ilmailumuseo järjestää perjantaina 9.6.2017 Kaivopuiston lentonäytöksen. Yleisölle ilmainen näytös tuo Helsingin edustalle hienon kattauksen ilmailua. Muutamia esiintyjiä on jo varmistettu, Ilmavoimat ovat mukana F-18 Hornet -koneella ja Midnight Hawks -taitolentoryhmällä.

Kolmas osallistuja josta on tiedotettu onkin sitten harvemmin viime vuosikymmeninä Suomessa nähty, ja sopii erinomaisesti Suomi 100 -lentonäytökseen. Suomen Ilmailumuseo on tehnyt alustavan varauksen sveitsiläisen JU-AIRin 1930-luvun Junkers Ju 52/3m -matkustajalentokoneen tuomiseksi Kaivopuiston lentonäytökseen.

JU-AIRilla on sveitsiläinen lentoyhtiötoimilupa ja se operoi neljää lentävää Junkers Ju 52 -lentokonetta. Ilmailumuseolle varattu kone HB-HOT oli 1980-luvun vaihteeseen saakka Sveitsin ilmavoimien käytössä. Koneen kotikenttä on Dübendorfissa. JU-Airin koneiden lisäksi maailmassa on yksi lentävä Junkers Ju 52 -kone. Lufthansa operoi D-AQUI museotunnuksella lentävää konetta, tämä kone vieraili Suomessa viimeksi vuonna 2005.

Junkers Ju 52 on yksi liikenneilmailun legendoista. Saksalainen Junkers nousi 1920- ja 30-luvuilla tärkeimmäksi eurooppalaiseksi matkustajakoneiden valmistajaksi. Vuonna 1930 ensilentonsa teki yhtiön yksimoottorinen Junkers Ju 52. Koneeseen asennettiin kehitystyön edetessä kolme BMW-moottoria, jolloin tyyppimerkinnäksi tuli Junkers Ju 52/3m (3m = kolme moottoria). Koneesta tuli nopeasti suosittu matkustajakone. Siviilikäytön lisäksi Ju 52 oli myös laajasti sotilaskäytössä. Konetta käytettiin 1930-luvulla pommikoneenakin, mutta tärkein sotilaskäyttö oli Luftwaffen pääkuljetuskonetyyppinä toisen maailmansodan aikana.

Suomalainen Aero Oy (nykyinen Finnair) teki alkuvuosinaan tiivistä yhteistyötä Junkers-lentokonevalmistajan kanssa. Vuonna 1931 yhtiö osti ensimmäisen Ju 52 -koneensa OH-ALL Sammon, yhtenä ensimmäisistä ulkomaisista lentoyhtiöistä. Uutuuskone lensi jo yli 200 kilometriä tunnissa, ja edistyneen mittarivarustuksensa vuoksi sillä voitiin lentää huomattavasti aiempaa huonommissa sääolosuhteissa. Junkersin aiempien konetyyppien tavoin matkustamo oli sijoitettu kokometallisen rungon sisälle, ja uutuutena koneessa oli myös umpinainen ohjaamo. Matkustajia koneeseen mahtui jo toista kymmentä.

Aeron Ju 52 -koneet palvelivat 1930-luvulta 1940-luvulle. Ne näkivät lentoliikenteen siirtymän vesilentosatamista maakentille, ja liikennöivät läpi raskaiden ja vaarallisten sotavuosien. Välirauhan aikana, kesällä 1940, konetyyppi oli osallisena kenties suomalaisen lentoliikenteen historian dramaattisimmassa välikohtauksessa. Tallinnasta Helsinkiin palaamassa ollut OH-ALL ”Kaleva” joutui kahden neuvostopommikoneen alasampumaksi.

Kuva: Suomen Ilmailumuseo

Sodan jälkeen Aerolla oli käytössään kolme lähes loppuun lennettyä Ju 52 konetta. Varaosahuoltoa ei käytännössä ollut Saksan romahduksen jälkeen. Aeron tulevaisuuden pelastivat liittoutuneiden ylijäämävarastosta hankitut Douglas DC-3 -koneet. Viimeiset Ju 52 -koneet myytiin pois Suomesta 1950-luvun alussa.

Kuva: Suomen Ilmailumuseo

Kaivopuiston lentonäytöksessä on siis mahdollisuus päästä näkemään pala suomalaista ilmailuhistoriaa. Näkemisen lisäksi on mahdollista myös päästä kokemaan aitoa 1930-luvun lentämisen hurmaa. Siirtolennoille Zürichistä Berliinin ja Tukholman kautta Helsinkiin ja takaisin myydään lippuja. Junkersilla lennetään myös maisemalentoja Helsingissä. Valitettavasti Junkersin vierailu jouduttiin perumaan JU-AIRin kapasiteettiongelmien vuoksi: http://ilmailumuseo.fi/ju-air/

Kuva: JU-Air

Ilmailuklassikko palaa Kaivopuiston lentonäytökseen kevään mittaan. Kovia osallistujauutisia on varmasti vielä luvassa. Parhaiten ajankohtaisia tapahtumia voi seurata näytöksen Facebook-sivuilla:  https://www.facebook.com/kaivariairshow/

Olen Suomen Ilmailumuseosäätiön hallituksen jäsen.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *