Kaivarin ennakot

Huomenna perjantaina 9.6. on monella tapaa merkittävä päivä. Kaivopuiston Lentonäytös 2017 tuo kymmenien vuosien tauon jälkeen täysimittaisen lentonäytöksen Helsingin sydämeen. Kaivopuiston alueella on järjestetty vuosien saatossa useita ilmailutapahtumia ja näytöksiä. Viimeisin suuri lentonäytös kaivarissa järjestettiin 1950-luvulla.

Kaivopuiston Lentonäytös on myös osa Suomi 100 juhlavuoden virallista ohjelmaa. Luvassa on epäilemättä yksi suurimmista juhlavuoden yleisötapahtumista, näytös tulee toivottavasti keräämään Helsingin rannoille kymmeniä tuhansia katselijoita.

Mitä me sitten tulemme näkemään Kaivopuiston Lentonäytöksessä? Tiiviissä n. neljän tunnin ohjelmassa kantavana voimana on liittymäpinta Suomen ilmailunhistoriaan ja tulevaisuuteen. Näytöksen vanhimpia koneita ovat 1930-luvun kotimainen harjoituskone VL Viima II ja Suomen ainoa lentävä Douglas DC-3, joka juhlii tänä vuonna 75 syntymäpäivää.

DC-3:n lisäksi taivaalla nähdään moderneista liikennelentokoneista Norran ATR-72 ja Finnair uusi lippulaiva Airbus A350. Varsinkin A350:n esiintyminen lentonäytöksessä on ainutlaatuista herkkua, Finnairin laajarunkokone on ollut mukana lentonäytöksessä viimeksi 1970-luvulla.

Sotilasilmailun puolelta mukana ovat Suomen seuraavan hävittäjän paikasta kilpailevat Boeing F-18E Super Hornet, Eurofighter Typhoon ja Saab JAS 39 Gripen. Hävittäjäehdokkaat näkyvät myös tapahtumapuistossa, joka on avoinna yleisölle koko perjantain. Suomen Ilmavoimat osallistuvat näytökseen F-18 Hornet Soololla ja Midnight Hawks taitolentoryhmällä, Midnight Hawksilla on muuten tänä vuonna 25v. juhlavuosi. Näytöksen kovin ulkomaalainen vieras on ehkä maailman tunnetuin taitolentoryhmä Red Arrows.

Viime vuoden kesällä Rissalan lentonäytöksessä paluun Suomen taivaalle teki MiG-21bis hävittäjä. Tänä vuonna on vuorossa saman aikakauden toinen torjuntahävittäjä kun Ruotsista Kaivopuistoon saapuu Saab Draken. Draken oli käytössä Suomessa vuosina 1972-2000. Kaikki nämä esiintyjät takaavat sen, että lentonäytös näkyy ja kuuluu ennennäkemättömällä tavalla Helsingin taivaalla.

Ja kaiken tämän katsojille ilmaiseksi tarjoaa Suomen Ilmailumuseo yhteistyökumppaneineen. Näytöksen järjestäminen on ollut pienelle museolle valtava ponnistus, ja samalla mahdollisuus. Kaivopuiston Lentonäytös on hyvä osoitus siitä miten museo ei ole vain pölyisten esineiden säilytyspaikka, vaan museot voivat toimia ajan hermolla, ja suhtautua ennakkoluulottomasti uusiin ideoihin.

Suomen Ilmailumuseolla on lähivuosina edessään uudisrakennushanke. Ilmailumuseon sim2020-uudistushanke on hankesuunnitteluvaiheessa. Toiveissa on edelleen uuden museorakennuksen tai jopa museokeskuksen synnyttäminen kehäradan aseman kainaloon ja näyttäväksi maamerkiksi lentoaseman naapuriin Aviapolikseen. Ilmailumuseo kuuluu toimivalle lentoasemalle siinä kuin merimuseo satamaan tai rautatiemuseo radan varteen!

Nyt torstai-iltana kaikki alkaa olla valmista huomista varten. Näytöskoneet ovat saapuneet päivän mittaan Helsinki-Vantaalle ja Malmin lentokentälle. Kaivopuistossa on lennetty harjoituksia, ja organisaatio on testannut toimintaansa. Tämän artikkelin kuvat ovat tältä päivältä näytöskoneiden saapumisesta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Sää oli kurja, ja mm. illalla saapunut Red Arrows ei lentänyt suunniteltua ylilentoa Helsingin keskustan päällä. Mutta huomiseksi ennusteet lupaavat hyvää säätä, sateet väistyvät yön aikana. Huomisesta tulee upea lentonäytöspäivä!

Löydät kaiken tarvittavan tiedon näytöksestä ja esiintyjistä Ilmailumuseon lentonäytössivuilta

Olen Suomen Ilmailumuseosäätiön hallituksen jäsen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *