Poltto palaa!

Termi poltto palaa on tuttu useimmille sotilaslentokoneista kiinnostuneille. Ja onhan se myös legendaarisen Los Kyherös bändin kappaleen nimikin. Termillähän viitataan jälkipolttimeen, joka on erottamaton osa sotilaslentokoneen moottoria. Mutta mikä jälkipoltin itse asiassa on?

1024px-F-14A_VF-2_climbs_with_afterburners_1990

Jälkipoltin itsessään on hyvin yksinkertainen laite. Aeron Ilmailuopiston vuonna 1966 julkaisema mainio Lentokoneiden kaasuturbiinit ja niiden käyttö (terveisiä osastonjohtaja Laitiselle, taisi jäädä kirja palauttamatta aikoinaan…) toteaa jälkipolttimesta mm: ”Pohjimmiltaan jälkipoltin on suihkuturpiinimoottorin perään liitetty patoputki” ja ”Merkille pantava seikka on jälkipolttimen yksinkertaisuus. Se muodostuu ainoastaan neljästä perusosasta, jälkipolttimesta, polttoainesuuttimista, liekin pitimistä ja suihkusuuttimesta”.

Nämä 1960-luvulla kirjoitetut asiat pitävät edelleen paikkansa. Erityisesti sotilasilmailussa on tilanteita jossa lentokoneen moottorin maksimityöntövoima ei riitä. Ei ole järkevää varustaa konetta tehokkaammalla moottorilla, kun nämä hetkelliset työntövoiman tarpeet voidaan hoitaa jälkipolttimella.

Jälkipolttimen historia on käytännössä yhtä pitkä kuin suihkumoottorin sotilasilmailussa. Britit tekivät ensimmäisiä kokeiluja (Reheat) jo toisen maailmansodan lopulla, ja jälkipoltin tuli vakiovarusteeksi sotilasmoottoreissa 1950-luvun vaihteessa.

1024px-F-94B_319th_FIS_with_afterburner_Korea_1953

Jälkipolttimen toiminta perustuu siihen, että suihkumoottorin läpi kulkee paljon ilmaa joka ei osallistu palamiseen moottorin sisällä. Ohivirtausmoottorissa ilmaa ohjataan suoraan perusmoottorin ohi ohivirtauskanavaa pitkin, mutta myös perusmoottorissa läheskään kaikki ilma ei osallistu palamiseen. Ilmaa käytetään mm. polttokammioalueen ja turbiinin jäähdytykseen jne.

Jälkipolttimessa jälkipolttimen putkeen syötetään suuttimien kautta polttoainetta, joka syttyy joko turbiinin läpi tulevalla liekillä, tai jälkipolttimen omalla sytytysjärjestelmällä. Polttoaineen palaminen jälkipolttimessa aiheuttaa perusmoottorista tulevien kaasujen voimakkaan laajenemisen. Lentokoneen suoritusarvojen kasvun kääntöpuoli on moninkertainen polttoaineenkulutus, poltto päällä ei voi lentää määräämättömiä aikoja.

1024px-FA18_on_afterburner

Jälkipolttimen toimintaan liittyy kiinteästi suihkusuutin. Jälkipolttoa käytettäessä on kaasujen ulosvirtausaukkoa pystyttävä laajentamaan. Tämän takia kaikista jälkipolttimella varustetuista sotilaskoneista löytyy tänä päivänä säädettävä suihkusuutin.

Ja ei jälkipoltin ole tuntematon liikennelentokoneissakaan. Mieleen tulee Concorde ja Tupolev Tu-144. Oliko niitä vielä muita?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *