Iran lentokonekaupoilla

Vuosikausia jatkuneet talouspakotteet Irania vastaan purkautuivat monilta osin tässä kuussa, kun Iranin ydinohjelma todettiin lopetetuksi. Pakotteet ovat osaltaan ajaneet maan taloudelliseen ahdinkoon, josta ei ainakaan tavallisen kansalaisen näkökulmasta toivuta vielä pitkään aikaan.

Pakotteiden purkamisella on kuitenkin välittömiä vaikutuksia. Ulkomaisilla pankkitileillä on ollut satoja miljardeja Iranilaista rahaa. Nämä rahat vapautuivat nyt maan käyttöön sen päästessä takaisin kansainvälisen pankkijärjestelmän piiriin. Monen muun investoinnin ohella Iran rýntää lentokonemarkkinoille. Tänään uutisoitiin Iranin tilanneen 118 uutta Airbus-lentokonetta maan presidentin Euroopan-matkan aikana.

IMG_6907

Mutta eikö mielenkiintoisempaa kuitenkin ole se mitä nämä uudet koneet tulevat korvaamaan? Iran on tietyllä tapaa legendaarinen valtio ilmailu(historia)piireissä. Maalla oli tunnetusti läheiset suhteet USA:n kanssa ennen vuoden 1979 vallankumousta. Maahan jäi runsaasti amerikkalaista lentokonekalustoa, ja Iran on sitkeästi pitänyt näitä ilmassa ilman toimivaa varaosahuoltoa yms. Tunnetuimpia näistä koneista ovat F-14-hävittäjät, joita USA myi Iranille 1970-luvun puolivälissä.

Airways Newsin artikkelista viime joulukuulta löytyy mielenkiintoinen taulukko Iranin liikennelentokoneista:

http://airwaysnews.com

Kuten artikkelista ja taulukosta voi todeta, on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Iranin liikennelentokoneiden keski-ikä on lähellä 30 vuotta. Konelistan harvinaisuudet löytyvät Boeing 747 -osastolta. Onko missään muualla matkustajakäytössä enää 200-sarjan Jumboa, tai harvinaista 300-sarjan Combia? SP-Jumboja lienee vielä muutama käytössä Iranin ulkopuolella?

Tavallaan on sääli, että nämä vanhat pitkän päivätyön tehneet liikennekoneet todennäköisesti katoavat liikenteestä pakotteiden päätyttyä uusien konetilausten myötä. Mutta kehitys kulkee eteenpäin, mikään ei ole pysyvää. Matkustajien, talouden ja lentoturvallisuuden kannalta on tietenkin parasta, että konekanta uusiutuu ja modernisoituu. Täytyy toivoa, että iranilaiset tekisivät harvinaisimmilla konetyypeillä jäähyväislentoja, onhan esim. iranilainen SP-Jumbo käynyt tekemässä yleisölennätyksiä Euroopassa 1990-luvulla. Silloin jäi lähtemättä kyytiin, ehkä nyt pitäisi tarttua tilaisuuteen, jos sellainen tulee.

Niin ja ne F-14-hävittäjät… Koneita on ilmeisesti edelleen käytössä, syksyltä 2015 on ainakin Wikipedian mukaan havintoja. Löytyykö jostain tarkempaa tietoa Iranin F-14-koneiden tilanteesta?

 

2 thoughts on “Iran lentokonekaupoilla

  • Moi,
    Tuossa jotain viimeisimpiä kuvia tomkateista 2015:
    http://theaviationist.com/2015/03/01/iriaf-f-14s-overhauled/

    Muistan lukeneeni netistä, että Iran- Irak sodan 1980- 88 alkupuolella Iranilaisilla olisi ollut alle 20 toimintakykyistä kattia.
    Jonkun USA peräisen tiedon mukaan 2010- luvun alussa olisi ollun 5- 7 lentokuntoista yksilöä.
    Viimeaikoina (2015) on näkynyt kuvia kahdesta lentokuntoisesta yksilöstä ilmassa.

    • Joku lähde väitti että Iran-Irak sodan aikana lentokunnossa olisi ollut n. 30 yksilöä. Ilmeisesti sodan aikana Tompilla saavutettiin kuitenkin useampia ilmavoittoja. F-14 olisi kyllä oman tarinansa (julkaisun?) arvoinen lentolaite.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *