Perjantailentokone XVI

Perjantailentokoneena on tällä viikolla liikennelentokone. Liikennelentokone jolla on harvinaisia ominaisuuksia, ja joka oli ensilentonsa aikaan maailman suurin. Lentokone jolle ei oikeastaan koskaan syntynyt todellista seuraajaa. Tämä kone on: Iljushin Il-62.

Aeroflot otti vuonna 1961 käyttöön Tupolev Tu-114 -liikennelentokoneet. Tälle historiaan maailman suurimpana potkuriturbiinein varustettuna matkustajakoneena jääneelle konetyypille ryhdyttiin suunnittelemaan seuraajaa samaan aikaan sen käyttöönoton kanssa. Työn sai Iljushinin suunnittelutoimisto. Samaan aikaan Kuznetsovin moottoritoimisto sai tehtäväksi suunnitella uuden suihkumoottorin liikennelentokonetta varten.

Uudesta konetyypistä tuli nelimoottorinen. Suunnittelutoimisto halusi säilyttää siiven aerodynaamisesti puhtaana ilman moottoriasennusta, joten moottorit sijoitettiin kaksi rinnakkain takarunkoon. Tämä uniikki ratkaisu on käytössä vain Il-62 ja Vickers VC-10 -koneissa. Aerodynaamisten etujen lisäksi takamoottoriratkaisu vähensi matkustamon melua, mahdollisti pienemmät pyrstöpinnat ja oli helpompi käsitellä moottorihäiriötilanteessa. Varjopuolina olivat mm. takarungon raskaampi rakenne, ja hankalat sakkausominaisuudet.

Iljushin Il-62 lensi ensilentonsa tammikuussa 1963. Ensilentonsa aikaan tämä 200 paikkainen lentokone oli maailman suurin liikennelentokone. Il-62 on myös maailman suurin mekaanisilla ohjaimilla varustettu liikennelentokone. Aeroflot otti konetyypin käyttöön vuonna 1967, kehitystyössä ei pidetty kiirettä, olihan Tupolev Tu-114 vielä aktiivikäytössä.

Koneessa oli alun perin neljä NK-8-4-moottoria. Vuonna 1971 lensi ensilentonsa Soloviev D-30KU -moottoreilla varustettu Il-62M. Tehokkaampien ja hiljaisempien moottoreiden lisäksi koneeseen lisätiin polttoainesäiliö pyrstöön, muutettiin laskusiivekkeiden rakennetta ja lisättiin spoilerit jotka toimivat siivekkeiden rinnalla ohjainpintoina lennon aikana. Tässä versiossa on myös mahdollista käyttää tyhjäkäyntireverssiä lennossa.

Il-62 ja Il-62M olivat käytössä kaikilla tärkeimmillä itäblokin lentoyhtiöillä. Kaikkiaan konetyyppi on ollut käytössä yli 30 maassa. Valmistusmäärä oli lähes 300 konetta, tuotanto päättyi vuonna 1995. Vuonna 2015 koneita oli käytössä 16 kappaletta, tärkein siviilikäyttäjä on Pohjois-Korean Air Koryo.

 

 

il-62_kiev1

1024px-ukraine_air_enterprise_il-62

ilyushin_il-62m_aeroflot_cccp-86614_7585427734

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *