Perjantailentokone III

Ilmailuklassikon kolmas perjantailentokone vie meidät 1930-luvun ilmailun kultaisiin vuosiin. Ilmailun teknologia kehittyi noina vuosina huimin askelin. Sotilasilmailussa alettiin siirtyä kohti vapaastikantavia yksitasoja, mutta kaksitasot olivat vielä voimissaan vuosikymmenen puolivälissä. Tähän aikakauteen sijoittuu Gloster Gladiator.

Gloster Gauntelt -hävittäjän jatkokehitelmä Gloster Gladiator lensi ensimmäisen kerran vuonna 1934, RAF:n palveluskäyttöön se otettiin vuonna 1937. Koneen kehitystyö oli Glosterin yksityinen projekti, RAF tilasi konetyyppiä vasta pitkien kokeilujen ja koelentojen jälkeen.

Gladiator on mielenkiintoinen konetyyppi kahden aikakauden välissä. Sen edeltäjä Gauntlet oli RAF:n viimeinen avoimella ohjaamolla varustettu hävittäjä. Kehityksen kulkiessa eteenpäin siirryttiin vähitellen maailman laajuisesti suljettuihin ohjaamoihin. Näinpä myös Gladiator sai ohjaamokuomun. Mutta toisaalta kone edusti vahvasti menneisyyttä. Kaksitasoinen kiinteällä laskutelineellä varustettu hävittäjälentokone ei ole ollut enää 1930-luvun puolivälissä moderneinta sotilasilmailun saralla. Gladiator olikin RAF:n viimeinen kaksitasoinen hävittäjä.

Gladiatorista tuli kuitenkin jonkin tason vientimenestys. Konetta rakennettiin n. 750 kappaletta, joista yli 200 meni vientiin. Myös Suomi käytti Gladiator-hävittäjiä. Britanniasta ostettiin talvisodan aikana 20 konetta, ja saatiin lahjoituksena 10 konetta. Toisen 30 koneen erän kaupat eivät ehtineet toteutua ennen sodan päättymistä.

Gladiator-koneilla saavutettiin talvisodassa 34 ilmavoittoa. Jatkosodan alkupuolella jo vanhentuneita koneita käytettiin tiedustelutoiminnassa, ilmavoittoja saavutettiin enää yksi kappale. Viimeinen Gladiator-lento Suomessa lennettiin vuonna 1945.

Gladiator on ajattoman kaunis lentokone, muisto ilmailun kultaiselta vuosikymmeneltä, mutta myös sotakone jota käytettiin menestyksellisesti taistelussa.

 

 

Gloster_Gladiator

Gloster_Gladiator_Gloster_Gladiator_N5525_(17122198846)

 

Gladiator.filton.750pix

Konetta korjataan

Lentokone l��

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *