Fokker F27 60 vuotta

60 vuotta sitten 24.11.1955 lensi ensilentonsa Fokker F27. Se kuuluu siihen 1940/50-lukujen taitteessa syntyneeseen liikennekoneryhmään jonka tarkoitus oli korvata Douglas DC-3. Valtavat määrät ylijäämämarkkinoilta hankittuja kolmosia siirtivät lentoyhtiöt uuteen aikaan toisen maailman sodan jälkeen, mutta 1930-luvulla suunniteltu DC-3 ei ollut enää 1950-luvun alussa moderni liikennelentokone. Lentokonevalmistajat kehittivät kolmosen seuraajia kilpaa 1940-luvulta alkaen.

IMG_20151125_0005x

Fokker aloitti oman konetyyppinsä suunnittelun vuonna 1950. Hanke oli Fokkerin ensimmäinen liikennekone sodan jälkeen. Kone li luonnollisesti paineistettu, moottoriksi valittiin oikeastaan ainoa sopiva vaihtoehto tuohon aikaan, eli Rolls Royce Dart -potkuriturbiini. Fokker F27:n prototyypissä oli puusta tehtyjä osia, mutta tuontakoneet olivat täysin metallirakenteisia. Rakenteissa käytettiin mm. metallien liimausta, joka tekniikkana oli kehitetty Britanniassa sodan aikana ja jälkeen. Järjestelmäpuolella koneen erikoisuus on pneumatiikkajärjestelmä jolla toimivat mm. laskutelineet.

IMG_20151125_0001x

Ensimmäisen sarjakoneen vastaanotti Aer Lingus syksyllä 1958. F27:n valmistus päättyi 1980-luvun puolivälissä, mihin mennessä oli tehty lähes 600 konetta. Tähän lukuun sisältyy myös USA.ssa lisenssillä tehdyt F-27- ja FH-227-koneet.

IMG_20151125_0003x

Suomessa F27 on tehnyt pitkän päivätyön. Finnair käytti 1980-luvulla kolmea konetta (OH-LKA, -LKB ja -LKC), nämä hankittiin välityypiksi Convair Metropolitanien poistuessa käytöstä. Ilmavoimat hankki F27-koneita (FF-1, -2, -3) DC-3:n korvaajaksi kuljetus- ja laskuvarhohyppykäyttöön. Koneista FF-1 on edelleen käytössä. FF-3 hankittiin vuonna 1984 suoraan tehtaalta, kaikki muut suomalaiset koneet ostettiin käytettyinä Islannista. Finnairin ja Ilmavoimien koneykislöt sekoitetaan usein keskenään, mutta kyseessä on eri yksilöt.

IMG_20151125_0002x

Keräsin tämän postauksen kuvitukseksi muutaman F27-kuvan arkistojeni kätköistä. Fokker F27 on niin mielenkiintoinen lentokonetyyppi, että se ansaitsee tulevaisuudessa paremman ja laajemman läpikäynnin, pysykää kuulolla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *