Perjantailentokone XV

Kesä alkaa olemaan ohi, ja ilmailuklassikon perjantailentokonekin palaa kesätauolta. Tämän viikon lentokone on ulkonäöltään yksi tunnistettavampia 1930-luvun lentokoneita. Lentokone jonka nimi sopii sympaattisella tavalla kohdalleen. Lentokone joka palveli läpi toisen maailmansodan, ja oli käytössä kaikilla asehaaroilla. Tämä lentokone on tietenkin Grumman J2F Duck.

Koneen juuret ulottuvat 1930-luvun alkuun ja Loening Aeronautical Engineering Corporationiin. Yhtiö suunnitteli yhdellä runkokellukkeella varustettua yhteys- ja tiedustelukonetta XO2L-1. Tyypistä ei kuitenkaan tullut mitään, ja Curtiss-Wrightin ostettua yhtiön, muodostivat yhtiöstä lähteneet suunnittelijat Leroy Grummanin johdolla Grumman Aircraft Engineering Corporationin.

XO2L-1-projekti siirtyi Grummanille, ja kehitystyön jälkeen siitä syntyi uusi konetyyppi, jonka US. Navy hyväksyi prototyyppitunnuksella XJF-1. Se lensi ensilentonsa huhtikuussa 1933. Laivasto tilasi 27 konetta tyyppimerkinnällä JF-1, koneiden toimitukset alkoivat keväällä 1934.

JF-1 (ja myöhemmin JF-2 ja -3) oli kaksitasoinen yhteyslentokone. Koneen pääkelluke oli integroitu runkoon, siiven kärjissä oli pienemmät kellukkeet. Koneessa oli monimutkaisella mekanismilla toimiva sisäänvedettävä laskuteline, teline nousi runkokellukkeen sivulle. Koneen varustukseen kuului myös pysäytyskoukku tukialusoperointia varten.  Miehistöä oli kaksi: ohjaaja ja kk-ampuja. Koneen rungossa oli tilaa kahdelle matkustajalle.

Koneesta tilattiin kehittyneempi J2F-1-versio vuonna 1936. Kone oli pitkälti edeltäjiensä kaltainen, pieniin eroihin kuuluivat mm. suurennettu matkustajatila, pommivarustus sekä mahdollisuus käyttää konetta rahdinkuljetuksen ohella valokuvatiedusteluun. Moottorina oli R-1820 Cyclone. Ensimmäiset 29 konetta toimitettiin laivastolle vuoden 1937 kevääseen mennessä.

J2F-2-versio oli tarkoitettu US. Marine Corpsin käyttöön. Koneessa oli mm. eteenpäin ampuvat konekiväärit. J2F-3 ja -4 olivat pienin muutoksin samanlaisia kuin J2F-2. J2F-5 oli muuten J2F-2:n kaltainen, mutta moottorina oli tehokkaampi Cyclonen-versio. Myös J2F-6-versiossa oli tehokkaampi Cyclone, tätä versiota valmistettiin eniten, koneet menivät laivastolle ja rannikkovartiostolle. USA:n ilmavoimat käyttivät Duck-koneita pelastus- ja etsintätehtävissä tyyppimerkinnällä AO-12.

Duck-koneita vietiin Etelä-Amerikan maihin, mm. Argentiina, Columbia ja Peru käyttivät konetta. Moneen muuhun 1930- ja 40-luvun lentokoneeseen verrattuna J2F:n valmistusmäärät jäivät vaatimattomiksi, vuoteen 1945 mennessä valmistui 632 konetta. Duck palveli kaikilla toisen maailmansodan sotanäyttämöillä USA:n joukkojen mukana. Viimeiset koneet poistuivat käytöstä vasta 1950-luvulla. Tänä päivänä jäljellä on kaksi periaatteessa lentokuntoista konetta

Grumman_JF-2_0266_USMC_80-G-415162_(20797436994)Grumman_JF2_3640px-Grumman_J2F-6_USCG_Antarctica_1947 583px-Grumman_J2F-1 Grumman_JF-2_USCG_flying_over_mountains_c1940594px-J2F-3_NAS_Jax_1940-2 J2F-1_on_elevator_of_USS_Yorktown_(CV-5)_in_1937 Grumman_G-20_Argentina_Feb37_mfr_5063_(GHC_via_RJF)_(18351062932) Grumman_J2F-3_1569_mfr_6476_(GHC_via_RJF)_(17732405724)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *