Perjantailentokone V

Ilmailuklassikon tämän perjantain lentokone on aikansa jättiläinen, maailman ensimmäinen “jumbo”, ja lentokone jossa on ehkä eniten moottoreita ikinä. Tämä jättiläinen on tietysti Dornier X

Claude Dornier aloitti työskentelyn ilmailun parissa kreivi Zeppelinin ilmalaivayhtiössä. Oman tehtaan hän perusti vuonna 1914. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen 1920-luvulla Dornierin yhtiöstä tuli johtava lentoveneiden valmistaja. Vuonna 1923 käyttöön tullut Dornier Do J Wal oli menestys yli 250 rakennetulla yksilöllä.

Vuonna 1925 Dornier ryhtyi suunnittelemaan ennen näkemätöntä lentovenettä. Tarkoitus oli kuljettaa Atlantin yli 66 matkustajaa, tai 100 matkustajaa lyhyemillä reiteillä. Vuonna 1929 valmistunut kone oli ennen näkemätön. Metallirakenteisessa rungossa oli kaksi kantta. Alemmalla kannella oli ylellisesti sisustetut matkustajatilat, tarjoomot, rahtitilat jne. Ylemmällä kannella ohjaamo, radio- ja navigointitilat ja siiven kohdalla moottorien valvonta- ja säätöhuone.

Kärkiväliltään 48 metrinen siipi oli kangasverhoiltu. Dormnier X:n rakenteessa voi nähdä kaikuja Zeppelin ilmalaivoista ja ajan valtameriristeilijöistä. Tämän kaiken lentoon saamiseksi tarvittiin, ei enempää eikä vähempää kuin 12 moottoria. Aluksi koneeseen oli asennettu 12 Siemens (Bristol) Jupiter -tähtimoottoria, mutta kuumenemisongelmien takia ne vaihdettiin nestejäähdytettyihin Curtiss V-1570 Conqueror V12 -moottoreihin.

Lokakuussa 1929 Dornier X kuljetti 169 ihmistä 40 minuutin lennolla. Tätä yhden lennon matkustajamääräennätystä ei rikottu 20 vuoteen. Koneella lennettiin vuonna 1930 USA:han, ja uudelleen seuraavana vuonna Etelä-Amerikan kautta. Vaikka kone siirtyi Deutsche Luft Hansalle, ei sitä käytetty koskaan varsinaisessa reittiliikenteessä.

Kaksi muuta Dornier X -konetta myytin Italiaan, nämä koneet oli varustettu Fiat A-22R V12 -moottoreilla. Vaikka koneilla suunniteltiin lennettävän matkustajaliikennettä, ei siitä lopulta tullut mitään. Italialaiset Dornier X koneet palvelivat lähinnä ilmavoiminen koulutustehtävissä. Koneet romutettiin vuonna 1937.

Alkuperäinen Dornier X päätyi 1930-luvulla ilmailumuseoon Berliinissä. Siellä näyttelyn keskipisteenä ollessaan, se tuhoutui RAF:n pommituksissa vuonna 1943. Koneen pyrstöosa on säilynyt.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *