Kaiken takana DC-3

Huhut blogin kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja. Nyt seuraa se jokaisen blogin elämänkaareen kuuluva selittelypostaus miksi mitään ei ole tapahtunut viime aikoina. Selitys on hyvin yksinkertainen: olen tehnyt paljon muuta. Olen viimeisen reilun viikon ollut lähes kokopäiväisesti työllistetty reilun puolivuotta kestäneen kirjoitusprojektin kanssa, josta toivottavasti materialisoituu kirja Douglas DC-2- ja DC-3-koneista Suomessa. Kolmen tekijän kirjan julkaisee syksyllä Suomen Ilmailumuseo.

WP_20160731_16_16_21_Pro

Kirjoitusprojektin aikana olen oppinut valtavasti uutta Douglas DC-3:sta, ja niiden käytöstä Suomessa, ja vähän muuallakin. Olen tämän vuoden puolella kahlannut jokaisen suomalaisen kakkosen ja kolmosen historian läpi moneen kertaan. Olen uppoutunut kolmosen tyyppihistoriaan ja versioihin. DC-3 aiheena kuulostaa nopeasti ajateltuna yksinkertaiselta, mutta ei se sitä ole, kolmosen kehitys- ja käyttöhistoria on iso kakku, jossa on täytteitä joka lähtöön.

Suomessa on ollut käytössä 18 DC-2/DC-3-konetta. Näiden koneiden vaiheisiin liittyy loputtomasti käänteitä, ja tietoa. DC-3 on hyvin merkittävä lentokone Suomen ilmailuhistoriassa. Pitäisin kolmosta jopa nykyisin Finnairin tärkeimpänä lentokonetyyppinä.

Meillä on huikea porukka tekemässä kirjaa, sen pitäisi ilmestyä marraskuussa Ilmailumuseon kirjallisuuspäivänä, seuratkaa museon ilmoittelua.

Ilmailuklassikon osalta edessä on vielä parin viikon kesälomailu. Sen jälkeen palataan päiväjärjestykseen. Perjantailentokoneet jatkuvat lähiviikkoina viikosta, ja uusia blogipostauksia on jo valmisteilla. Seuraava Ilmailuklassikko-digijulkaisu on myös suunnitteluasteella, se ilmestyy syksyn aikana.

Pysykää kanavalla ja muistakaa nauttia kesästä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *