Boeingin liikennelentokoneiden markkinoinnin varapääjohtaja Randy Tinseth kertoi pari päivää sitten blogissaan, että ensimmäisen Southwest Airlinesille toimitettavan Boeing 737 MAX -koneen loppukokoonpano on alkanut.
B737 MAX on lentokone jota alunperin ei pitänyt tulla. Boeing suunnitteli 2000-luvun alussa kaikkien liikennelentokoneidensa korvaamista kokonaan uusilla. Tästä Boeing Yellowstone -projektista on realisoitunut vain Y2-tyyppi, eli Boeing 787 Dreamliner. Y1-tyypin oli tarkoitus korvata 737NG-versiot, mutta tätä toteutusta Boeing siirsi 2030-luvulle.
Kilpailutilanne kapearunkoisten liikennelentokoneiden markkinoilla pakotti Boeingin kuitenkin reagoimaan. Vähäisin syy tähän ei ollut Airbusin A320neo -koneperhe. B737NG:n jatkokehitelmä Boeing 737 MAX syntyi vuonna 2011. Uuden version tärkein tavoite oli polttoainetaloudellisuus, alkuperäinen lupaus oli 16% pienempi polttoaineen kulutus verrattuna B737NG-versioihin, tällä hetkellä Boeing lupaa 8% pienempiä kokonaisoperointikustannuksia.
MAX-versioita on suunnitteilla kolme: 737 MAX 7, 737 MAX 8 (MAX 200) ja 737 MAX 9. Nämä versiot ovat suoria kehitelmiä 737NG:n versioista. Suurimmat muutokset koskevat siipeä ja moottorin kiinnitystä siipeen. Siivenkärkiin tulee myös täysin uuden tyyppiset wingletit. Moottoriksi MAX-koneisiin tulee uusi CFM International LEAP, joka on CFM56-moottorin modernisoitu jatkokehitelmä.
Muuten muutokset ovat varsin maltillisia. Ohjaamoa pävitetään mm. suuremmilla näytöillä, mutta yhteensopivuus 737NG-versioihin säilytetään.
MAX-koneita on tilattu viiden vuoden aikana jo yli 2000 kappaletta. Ja näistä ensimmäinen on nyt siis loppukokoonpanovaiheessa. Southwest Airlines teki 150 koneen tilauksen vuonna 2011. Suomalaisittain mielenkiintoinen on myös Norweigian Air Shuttlen 100 koneen tilaus. Koneiden toimitukset pitäisi alkaa vuonna 2017.