Perjantailentokone XXV

Tämän viikon perjantailentokone tuo tuulahduksen lentomatkustamisen ensimmäisiltä vuosikymmeniltä. Lentokone muuttui järkeväksi matkustusmuodoksi 1930-luvun alkuun mennessä. Kuitenkin isot valtameret ja suuret etäisyydet pysyivät lentomatkustajien ulottumattomissa. 1930-luvun aikana laivat nousivat lentoon, ja lentoveneet ottivat paikkansa liikenneilmailussa. Perjantailentokoneemme edustaa isojen lentoveneiden aatelia, vaikka sen käyttöaika jäikin lyhyeksi. Tämä lentokone on: Boeing 314 Clipper.

1930-luvun puolivälissä Yhdysvaltain lentoliikenteen jättiläinen Pan American Airways suunnitteli korvaavansa Martin M-130 -lentoveneet Tyynenmeren liikenteessä uudella lentoveneellä. Sopimukseen uuden konetyypin suunnittelusta päästiin Boeingin kanssa vuonna 1936, ensimmäinen tilaus käsitti kuusi konetta.

Boeingin suunnittelijat hyödynsivät XB-15-pommikoprototyyppiin suunniteltua siipeä. XB-15:sta Pratt & Whitney-moottorit korvautuivat neljällä Wright Twin Cyclone -tähtimoottorilla. Aikansa mittapuulla valtavan Boeing 314 Clipperin ensilento lennettiin 7.6.1938. Alun perin koneessa oli normaali yksi suuntavakain. Jo ensilennolla kävi selväksi, että pituusohjaus oli riittämätön. Kone palasi tehtaalle, jossa suuntavakain poistettiin, ja korkeusvakaimien päihin asennettiin uudet suuntavakaimet- ja peräsimet. Ohjaus parani, mutta ei riittävästi, niinpä koneeseen lisättiin vielä suuntavakain keskelle pyrstöä.

Boeing 314 suunniteltiin ja rakennettiin täysin 1930-luvun ylellisen lentomatkustamisen vaatimusten mukaan. Tarkoitus ei ollut kuljettaa suurta matkustajajoukkoa edullisesti paikasta toiseen, vaan tarjota ylellinen neljän tähden hotellien tasoinen matkakokemus. Koneeseen voitiin ottaa päiväversiossa 64 ja yöversiossa 36 matkustajaa. Lentomatkan valtameren yli kestäessä n. 20 tuntia, olivat 36 sängyiksi muuttuvaa matkustajaistuinta tarpeen.

Ensimmäinen kone luovutettiin Pan Americanille alkuvuodesta 1939. Boeing 314 Clipperin ensimmäinen kaupallinen lento lähti San Franciscosta kohti Hong Kongia 23.2.1939. Pan American vastaanotti vuosina 1939-41 kaikkiaan yhdeksän Boeing 314 -konetta. Kaupallinen liikenne näillä koneilla jatkui aina Yhdysvaltojen toiseen maailmansotaan liittymiseen saakka. Kolme viimeistä valmistunutta konetta myytiin vuonna 1941 brittiläiselle British Overseas Airways Corporationille (BOAC).

Sodan aikana Pan Americanin koneet siirtyivät Yhdysvaltain laivastolle (B-314) ja ilmavoimille (C-98). Koneet lensivät kuljetuslentoja ympäri maailmaa. BOAC käytti koneita pääasiassa Afrikkaan suuntautuvilla lennoilla, ja tarvittaessa myös Atlantilla. Sodan päätyttyä aika oli ajanut auttamattomasti lentoveneiden ohi. Uudet monimoottoriset maakoneet kuten Lockheed Constellation tai Douglas DC-4/6 pystyivät lentämään mannertenväliset lennot tehokkaammin ja taloudellisemmin. Boeing 314 Clippereiden kohtaloksi tuli käytöstä poistaminen 1950-luvun alkuun mennessä. Yhtään konetta 12 valmistuneesta ei ole säilynyt.

 

 

 

 

One thought on “Perjantailentokone XXV”

  • Käsittääkseni Ken Folletin romaanin ”Pimeää Meren Yllä” tapahtumat kertovat juuri tällaisella letsikalla tehdystä matkasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *