Perjantailentokone XXVII

Perjantailentokone XXVII

Suihkumoottori tuli lentokoneen voimalaitteeksi toisen maailmansodan aikana, sodan päättyessä se oli jo arkipäivää sotilasilmailussa. Moottorien lentokonetyyppien kehitys jatkui nopea tahtisena heti soodan jälkeen. Sodan päättymistä seuranneina vuosina kaikissa suurissa sotilasilmailuvaltioissa suunniteltiin kokonaan uusia suihkukoneita. Yksi tällainen oli: Jakolev jak-23. Neuvostoliiton oma suihkumoottorisuunnittelu sai lisäapua sodan jälkeen kahdelta eri suunnalta. Neuvostoliittoon siirtyi enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti[…]

Perjantailentokone XXVI

Perjantailentokone XXVI

Maailmansotien välisen ajan sotilasilmailussa on jotain kiehtovaa. Aikakaudella ilmailun kehitys kulki eteenpäin jättiharppauksilla, ja lentokonetyypit olivat aina edeltäjiään kehittyneempiä. Yhdysvallat ei ollut vielä 1930-luvun alussa johtava ilmailumaa, mutta erityisesti siellä kehitys oli nopeaa toista maailmansotaa edeltäneenä vuosikymmenenä. Yksi tämän aikakauden lentokoneista on: Douglas TBD-1 Devastator. Devastator sai alkunsa 1930-luvun alussa US. Navyn etsiessä uutta torpedopommittajaa,[…]

Le Bourget varastoalue

Le Bourget varastoalue

Perinteinen Pariisin syysretki on jälleen takanapäin. Tänä vuonna Aeropuces-tapahtuma järjestettiin lokakuun 21.-22. päivä, paikkana perinteisesti Musée de l’Air et de l’Espace Le Bourgetin lentokentällä. Myyntitapahtumasta lähti jälleen mukaan iso kasa valokuvia, pari kirjaa yms. mielenkiintoista. Kiitos Etelä-Suomen syyslomaviikon, oli paluu Pariisista hieman mutkikas. Normaalin päivämatkan sijaan yövyin Pariisissa, ja palasin Suomeen Tukholman kautta maanantaiaamuna. Yksi[…]

Kaivarin lentonäytös

Kaivarin lentonäytös

Kaivopuiston lentonäytöksen jälkeinen aamu on valjennut. Olen kiertänyt suomalaisia lentonäytöksiä pian 20 vuotta, mutta eilinen oli jotain sellaista mitä en ole ennen kokenut, ja tuskin tulen kokemaan ihan lähiaikoina. On helppo ymmärtää miksi Kaivopuiston alue on toiminut lentonäytöksien järjestämispaikkana historiassa, harvoin näkee miten ilmailu sopii yhtä hyvin yhteen maiseman kanssa. Kaivopuiston Lentonäytös täytti varmasti sille[…]

Kaivarin ennakot

Kaivarin ennakot

Huomenna perjantaina 9.6. on monella tapaa merkittävä päivä. Kaivopuiston Lentonäytös 2017 tuo kymmenien vuosien tauon jälkeen täysimittaisen lentonäytöksen Helsingin sydämeen. Kaivopuiston alueella on järjestetty vuosien saatossa useita ilmailutapahtumia ja näytöksiä. Viimeisin suuri lentonäytös kaivarissa järjestettiin 1950-luvulla. Kaivopuiston Lentonäytös on myös osa Suomi 100 juhlavuoden virallista ohjelmaa. Luvassa on epäilemättä yksi suurimmista juhlavuoden yleisötapahtumista, näytös tulee[…]

Ilmailumuseo Skotlannissa

Ilmailumuseo Skotlannissa

Pitkään suunnitelmissa ollut vierailu Skotlannissa ja siellä sijaitsevassa National Museum of Flightissa toteutui viime viikolla. Skotlanti ja Edinburgh ympäristöineen tarjosi ensikertalaiselle paljon mielenkiintoista nähtävää, muutakin kuin ilmailuun liittyvää. Museo sijaitsee East Fortunen lentokentän alueella Edinburghin itäpuolella. East Fortunella on pitkä historia, lentokenttä on ollut toiminnassa jo ensimmäisen maailmansodan aikana, kenttä perustettiin vuonna 1915 hävittäjä- ja[…]

Red Arrows Kaivopuistoon

Red Arrows Kaivopuistoon

Britannian Kuninkaallisten Ilmavoimien (RAF) taitolentoryhmä, maailmankuulu Red Arrows, on vahvistanut osallistumisensa Kaivopuiston Lentonäytökseen 9.6.2017. Esitys- taitolentämiselle RAF:ssä on pitkät perinteet, ensimmäiset ryhmät perustettiin jo 1920-luvulla. Maailman tunnetuimpiin taitolentoryhmiin kuuluvan Red Arrowsin tarina alkoi vuonna 1964 kun RAF yhdisti kolme taitolentoryhmää uudeksi ryhmäksi. Ryhmän nimi tuli Black Arrows ryhmältä, punainen väri Red Pelicans ryhmältä, ja ensimmäinen[…]

Ilmailukirjallisuus 2017

Ilmailukirjallisuus 2017

Olin torstai-iltana 16.3 mukana Suomen Ilmailubibliografiayhdistyksen ja Suomen Ilmailumuseon järjestämässä Studia Aviation: Ilmailukirjallisuus -tapahtumassa. Ilmailumuseo ei järjestä tänä vuonna kevään ilmailukirjallisuuspäivää koska museolla keskistytään Suomi100-tapahtumiin. Studia Aviation -iltatilaisuus oli kuitenkin toimiva uusi tapahtuma ilmailukirjallisuuden ystäville. Ilta koostui alustuksista sekä kahdesta paneelikeskustelusta. Tilaisuuden aluksi Tapio Juutinen Ilmailumuseosta alusti aiheesta: Ilmailumuseo ja ilmailukirjallisuus. Ilmailumuseon kirjastossa on n.[…]

Perjantailentokone XXV

Perjantailentokone XXV

Tämän viikon perjantailentokone tuo tuulahduksen lentomatkustamisen ensimmäisiltä vuosikymmeniltä. Lentokone muuttui järkeväksi matkustusmuodoksi 1930-luvun alkuun mennessä. Kuitenkin isot valtameret ja suuret etäisyydet pysyivät lentomatkustajien ulottumattomissa. 1930-luvun aikana laivat nousivat lentoon, ja lentoveneet ottivat paikkansa liikenneilmailussa. Perjantailentokoneemme edustaa isojen lentoveneiden aatelia, vaikka sen käyttöaika jäikin lyhyeksi. Tämä lentokone on: Boeing 314 Clipper. 1930-luvun puolivälissä Yhdysvaltain lentoliikenteen jättiläinen[…]

Junkers Kaivopuistoon

Junkers Kaivopuistoon

Monet ilmailua ja Helsingin tapahtumia seuraavat ovat varmasti jo tiedostaneet, että ensi kesäkuussa on luvassa huikean hieno ilmailutapahtuma. Suomen Ilmailumuseo järjestää perjantaina 9.6.2017 Kaivopuiston lentonäytöksen. Yleisölle ilmainen näytös tuo Helsingin edustalle hienon kattauksen ilmailua. Muutamia esiintyjiä on jo varmistettu, Ilmavoimat ovat mukana F-18 Hornet -koneella ja Midnight Hawks -taitolentoryhmällä. Kolmas osallistuja josta on tiedotettu onkin[…]

Perjantailentokone XXIV

Perjantailentokone XXIV

Perjantailentokone tulee suoraan ilmailun kultaiselta vuosikymmeneltä. 1930-luku oli suuren kehityksen aikaa, lentokone saattoi olla vanhentunut jo prototyyppivaiheessa. Monet konetyypit kuitenkin veivät kehitystä eteenpäin, ja toivat uusia teknisiä ratkaisuja käyttöön. Tällainen lentokone oli myös: Boeing P-26 Peashooter. 1930-luvun alkuun tultaessa sotilaslentokoneiden kehitys kulki kohti yksitasoisia lentokoneita. Vaikka kaksitasot säilyivätkin käytössä aina toiseen maailmansotaan saakka, ympäri maailmaa[…]

Perjantailentokone XXIII

Perjantailentokone XXIII

Perjantailentokone on tällä viikolla oman alansa pioneeri, yksi ensimmäisisä. Tämä toisen maailmansodan aikana syntynyt konetyyppi jäi kuriositeetiksi, mutta sillä on silti paikkansa ilmailuhistoriassa. Ja koneen tekniset ratkaisut tekevät siitä hyvin mielenkiintoisen. Tämä lentokone on: Caproni Campini N.1. Ajatus kaasuturbiinista lentokoneen voimalaitteena on lähes yhtä vanha kuin moottorilentäminen. 1920-luvun lopulla ja 1930-luvun alussa ryhdyttiin ympäri maailmaa[…]