Farewell B717!

Vielä kerran DC-9, vielä kerran B717, Vielä kerran Blue1. Näillä ajatuksilla aloin tutkia lentoaikatauluja alkusyksystä. Blue1 poistaisi Boeing 717 -koneet käytöstä marraskuun ensimmäisellä viikolla, vielä olisi mahdollista päästä kyytiin. Alunperin Blue1:n piti siirtyä uuteen kalustoon B717-koneiden jälkeen, tietoja liikkuin B737-koneista. Mutta yhtiö myytiin CityJetille, ja näyttää siltä, että Blue1:n tarina itsenäisenä lentoyhtiönä on ohi.

Päädyin varaamaan lennot Tukholmaan ja takaisin Helsinkiin maanantaille 26.10. Menolento oli SK703 kello 8.05. Pienen tutkiskelun jälkeen valitsin istumapaikan riviltä 22. Nettitietojen perusteella tuolta riviltä olisi paras siipi- ja moottorinäkymä. Tästä taaksepäin ikkunan edessä on pelkkää moottoria. Aamuauringossa portilla odotti OH-BLP.

WP_20151026_07_33_04_Pro - Copy

Otin lennon nostalgian kannalta. Matkustamo, ikkunasta näkyvä siipi ja ilmanottorengas, APU:n humina, starttiventtiilin äänet takalaitetilasta… Kaikki ympärillä henki DC-9-koneperheen henkeä. DC-9 on minulle se the Lentokone. Suomessa käytössä olleista koneperheen versioista lentämättä jäi vain tumppiysi. Toinen harmittava puute on SAS:n DC-9-20, ei tullut lähdettyä silloin kun koneet olivat vielä liikenteessä.

1990-luvulla opiskelin lentokoneasentajaksi, ja olin hetken aikaa töissä Finnairin tekniikassa. DC-9 ja MD-80 tulivat hyvin tutuiksi näiden vuosien aikana.

Boeing 717 on omaa sukua MD-95, joka oli DC-9-koneperheen viimeinen kehitysversio. Boeingin ja McDonnell Douglasin yhdistyttyä 1990-luvun lopulla, Boeing jatkoi koneen valmistusta, mutta antoi sille ehkä hieman nolon tyyppimerkinnän B717, joka täydensi yhtiön oman liikennekonesarjan numeroinnin (707-787).

WP_20151026_08_21_39_Pro - Copy

OH-BLP ponnisti kohti Tukholmaa kiitotieltä 22R, ja lento eteni kauniissa syysaamussa. SK703:n miehistö ansaitsee kiitoksen hyvästä palvelusta ja lentokonehörhön huomioimisesta. Menestystä teille uusissa haasteissa Blue1:n jälkeen!

WP_20151026_09_00_50_Pro - Copy

Tukholmaan saavuttiin täydellisesti aukataulussa, mutta portilla jouduttiin odottamaan henkilökuntaa useamman minuutin ajan. Olin suunnitellut viettäväni päivän Tukholman keskustassa. Arlanda Express oli kuitenkin poissa pelistä sähkövian vuoksi, ja en jaksanut lähteä säätämään kaupungille muilla liikennevälineillä.

Suuntasiin terminaali 5:n yläkerrassa olevaan ravintolaan, jonka pöytään pystytin lentokonebongarin toimiston. Aamupalaa, aamu-cola, iPad ja kamera. Näillä eväillä mentiinkin pitkälle päivään. Söin ravintolassa myös lounaan ja kuvasin ikkunan läpi (mikä häpeä!) lentokoneita, paaaaljon lentokoneita.

IMG_7836 - Copy

Täyteläinen lentokonepäivä kääntyi kohti iltapäivää ja iltaa. Valuin turvatarkastuksen kautta porttialueelle odottamaan neljän jälkeen lähtevää paluulentoa SK718, joka lennettäisiin myös B717-koneella. Odottelin portilla kamera kourassa koneen saapumista kun puhelin piippasi taskussa. Melkein arvasin viestin sisällön, sen verran rauhallista portilla oli. SK718 peruttu, siirto klo. 19.20 lähtevään SK724:ään.

Uusi lähtöselvitys automaatilla, ja odottamaan. Onneksi oli lukemista mukana. Kuuden jälkeen tauluun pamahti uusi lähtöaika: 20.00. Muutaman sensuroidun ajatuksen jälkeen vaihdoin asentoa penkissä ja jatkoin lukemista. Seitsemän jälkeen sain Helsingistä tietoa, että delayta tulee lisää. Pian aika muuttuikin puoli yhdeksään.

Siinä kahdeksan aikoihin Helsingistä viestitettiin, että SK724 varmaan perutaan. Siirsin itseni välittömästi ground service -tiskille, jossa asia vahvistettiin, peruttu on. Uusi lähtöselvitys ennen puoltayötä lähtevälle SK728-lennolle, ja 75 kruunun ateriakuponki. Olin jo syömässä kevyeksi iltapalaksi hampurilaisateriaa kun SK724:n peruutuksesta tuli ilmoitus näytöille.

Olin lopulta helsingissä puoli yhdeltä yöllä. SK728 lennettiin Boeing 737 -koneella, siinä meni viimeinen mahdollisuus B717:n kyytiin. Lievästä vitutuksesta, karmeasta väsymyksestä ja yli 6h myöhästymisestä huolimatta lentokonehörhö oli onnellinen, Farewell DC-9-koneperhe Suomessa!

Ensi viikolla on muuten tarjolla vielä harvinaisempaa herkkua. DAT tulee paikkaamaan poistuneita B717-koneita ainakin yhtenä päivänä MD-87:lla, joka on ex. Finnairin OH-LMA!

Millaisia muistoja sinulla on DC-9-koneperheestä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *