Perjantailentokone XX

Tämän päivän perjantailentokone on lajinsa ensimmäinen. Uuden ajan airut joka oli käytössä 10 vuotta. Pienestä valmistusmäärästä huolimatta kone osallistui menestyksekkäästi yhteen sotaan, ja palveli tämän jälkeenkin menestyksellisesti. Tämä lentokone on: B-45 Tornado.

Suihkumoottori tuli lentokoneiden voimalaitteeksi toisen maailmansodan aikana. Saksa oli monessa suhteessa alan edelläkävijä, Yhdysvaltojen ollessa lähinnä sivustaseuraaja. Vuoden 1944 aikana uudella mantereellakin herättiin tietoihin saksalaisten suihkumoottoreilla varustetuista pommikoneista. Oli selvää, että uusi voimalaite oli tullut jäädäkseen myös raskaampiin lentokoneisiin.

USA aloitti oman suihkupommittajan suunnittelun vuoden 1944 aikana. Sopimuksen jatkokehityksestä voitti North American Aviationin NA-130-projekti, syyskuussa tilattiin kolme prototyyppiä. Sodan päättyminen seuraavana vuonna lopetti monta sotilasprojektia, NA-130 oli näiden joukossa. Kylmän sodan jännityksen alkaessa kohota, päätettiin suihkupommittajaprojektia jatkaa vuonna 1946. NA-130:sta oli tässä vaiheessa tullut XB-45, ja se voitti kilpailun Convairin XB-46 -prototyyppiä vastaan.

B-45 meni tuotantoon heti vuonna 1946, se oli helppo vaihtoehto Boeing XB-47:n kehityksen ollessa vielä kesken. USAAF otti B-45 Tornadon käyttöön huhtikuussa 1948, ja näin konetyypistä tuli USA:n ensimmäinen suihkumoottoreilla varustettu pommikone. B-45 osallistui Korean sotaan 1950-luvun alussa. Moottoriongelmista huolimatta miehistöt pitivät suorasiipisestä helposti lennettävästä koneesta. B-45 pystyi kantamaan sekä perinteisiä pommeja, että ydinaseita. Ydinasekelpoisia koneita oli 143 valmistuneesta koneesta 40 kappaletta.

Koneesta valmistettiin kolmea eri versiota. B-45A oli alkuperäinen pommikoneversio. B-45C oli ilmatankkausmahdollisuudella varustettu pommikone, 10 konetta rakennettiin. RB-45C oli tiedusteluversio, jossa nokan lasitettu pommittajan työtila korvattiin umpinaisella nokalla. Lisäksi koneen rungossa oli lisäpolttoainesäiliöt. Tätä viimeistä versiota valmistettiin 33 konetta. B-45 palveli aina 1950-luvun lopulle, jolloin se korvattiin lopullisesti B-58 Hustler koneilla.

1024px-north_american_xb-45_cutaway_drawing_061020-f-1234s-019

1024px-north_american_b-45c_tornado_usaf

1024px-north_american_b-45c_061023-f-1234s-002

1024px-north_american_b-45a_061020-f-1234s-024

1024px-north_american_b-45a-5-na_061020-f-1234s-027

1024px-north_american_b-45a-5-na_061020-f-1234s-021

1024px-north_american_rb-45c_sn_48-033_rocket-assisted_take_off-_061023-f-1234s-014

1024px-north_american_b-45a_061020-f-1234s-020

1024px-north_american_b-45c_061023-f-1234s-006

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *