Naistenpäivä: Amelia Earhart

Kansainvälistä naistenpäivää on vietetty 8. päivä maaliskuuta, päivä on ollut YK:n vahvistama vuodesta 1975. Ilmailuklassikko nostaa päivän kunniaksi esiin yhden tunnetuimmista naislentäjistä: Amelia Mary Earhartin.

Earhart syntyi perheen toisena lapsena vuonna 1897. Lapsuutensa hän vietti Kansasissa, ja ensimmäinen kosketus lentokoneeseen tapahtui messumatkalla Iowassa Amelian ollessa 10 vuotias. Ilmailu-ura ei varsinaisesti ollut suunnitelmissa, vaikka miesvaltaisilla aloilla pärjäävät naiset kiinnostivatkin nuorta tyttöä jo 1910-luvulla.

Earhart syntyi perheen toisena lapsena vuonna 1897. Lapsuutensa hän vietti Kansasissa, ja ensimmäinen kosketus lentokoneeseen tapahtui messumatkalla Iowassa Amelian ollessa 10 vuotias. Ilmailu-ura ei varsinaisesti ollut suunnitelmissa, vaikka miesvaltaisilla aloilla pärjäävät naiset kiinnostivatkin nuorta tyttöä jo 1910-luvulla.

Lentokoneeseen Amelia nousi ensimmäistä kertaa joulukuussa 1920, lento muutti hänen elämänsä suunnan. Tämän 10 dollaria maksaneen ja 10 minuuttia kestäneen lennon jälkeen oli selvää, että hän halusi oppia lentämään. Kovalla työllä Amelia onnistui säästämään rahat lento-opetukseen, joka alkoi tammikuussa 1921. Opettajan toimi naislentäjäpioneeri Anita Snook, ja konetyyppinä oli Curtiss JN-4.

Amelia osti ensimmäisen oman lentokoneen vuonna 1921, ja ensimmäinen ennätys syntyi lokakuussa, kun hän nousi koneella 1400 jalan korkeuteen, korkeammalle kuin kukaan naislentäjä ennen häntä. Toukokuussa 1923 Earhartista tuli 16. naislentäjä joka sai FAI:n myöntämän lentolupakirjan.

Lady Lindy lempinimen Earhart sai Atlantin yli suuntautuneiden lentojen jälkeen. Vuonna 1928 hän lensi ensimmäisenä naisena Atlantin yli Wilmer Stultz ja Louis Gordonin kanssa, tällä lennolla Amelia oli mukana matkustajana.

Vuonna 1930 hän osti Lockheed Vega -koneen, joka sai lempinimen Littele Red Bus. Tällä koneella Amelia lähti 20.5.1932 Harbor Gracesta Newfoundlandista Kanadasta kohti Eurooppaa. 14 tuntia 56 minuuttia myöhemmin hän laskeutui Vegalla Irlantiin. Earhartista tuli Charles Linberghin jälkeen toinen ihminen joka oli lentänyt yksin välilaskutta Atlantin yli.

Vuosien 1931-35 välisenä aikana lady Lindy teki seitsemän erilaista lentoennätystä, ja mm. lensi ensimmäisenä yksin Hawaijilta Kaliforniaan. Ennätyslennot tekivät hänestä erittäin tunnetun julkisuuden henkilön, ja 1930-luvun ilmailun kultaisten vuosien pioneerin.

Vuonna 1936 Earhart aloitti maailmanympärilennon suunnittelun. Koneeksi valikoitui Lockheed 10 Electra , johon tehtiin lentoa varten muutoksia polttoainejärjestelmään lisäämällä polttoainesäiliöt myös koneen matkustamoon. Ensimmäinen yritys lentää maailman ympäri alkoi maaliskuussa 1937. Lento keskeytyi koneen vaurioiduttua pahasti lentoonlähtöonnettomuudessa Hawaijilla.

Amelia Earhart ja navigaattori Fred Noonan starttasivat toiseen yritykseen 1.6.1937 Miamista. Lento sujui ongelmitta Papua-Uuteen-Guineaan, josta kaksikko lähti 2.7.1937 määränpäänä Howland Island keskisellä Tyynellämerellä.

Jokin meni kuitenkin vikaan tällä reittivälillä. Earhartin koneen radioviestit kuultiin reitillä odottavissa laivoissa, mutta laivat eivät saaneet yhteyttä koneeseen. Lento oli sujunut mitä ilmeisemmin oikein, mutta Earhart ja Noonan eivät löytäneet Howland Islandia. Viimeinen radioviesti kuultiin klo 8.34, tämän jälkeen Amelia Earhartista ei ole varmuudella kuultu.

Laajoista etsinnöistä huolimatta merkkiäkään Electrasta tai sen miehistöstä ei koskaan löydetty. Vuosien varrella on esitetty monia teorioita mitä tapahtui. Todennäköisesti Earhart lensi niin kauan kun polttoainetta riitti, jonka jälkeen on ehkä yritetty pakkolaskua. Oliko pakkolaskupaikkana meri, vai jonkun saaren läheisyys, jää arvailujen varaan.

Eniten viime vuosina on ollut esillä teoria jonka mukaan Earhart olisi laskeutunut Gardner Islandin rantaveteen, ja mahdollisesti jopa pystynyt käyttämään koneen radioita ennen koneen tuhoutumista aalloissa.

Vaikka Amelia Earhartin kohtalo jäisikin ikuiseksi mysteeriksi, säilyy hänen vaikutuksensa omaan aikaansa ja tuleviin sukupolviin. Ja loppupeleissä, kumpi on tyylikkäämpi tapa ilmailupioneerille lähteä: kuolla vanhana ja raihnaisena, vai lentää ilmailun historiaan?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *