Alkuperäinen A350

Finnair vastaanotti ensimmäisen Airbus A350-koneen lokakuussa. OH-LWA:n liittyminen yhtiön laivastoon käynnisti 10 vuotta meneillään olleen laivastouudistuksen viimeisen vaiheen. Finnairin ensimmäisestä A350-koneesta löytyy tarinaa aiemmasta postauksesta.

Finnairin laivastouudistus alkoi vuonna 2005 kun yhtiö tilasi yhdeksän Airbus A350- ja kolme A340-konetta. Airbus A350:n tarina alkaa kuitenkin vielä kauempaa, on mentävä aina vuosituhannen alkuvuosiin.

Kaksikerroksisen A380:n osien valmistus alkoi vuonna 2002. Vuosituhannen ensimmäiset vuodet olivatkin Airbusille aikaa jolloin keskityttiin uuden jättikoneen rakentamiseen. Pahin kilpailija Boeing oli haudannut omat jättikonesuunnitelmansa jo 1990-luvulla, ja ottanut toisenlaisen suunnan suunnitelmissaan. Boeing 787 (aiemmin 7E7-projekti) Dreamliner esiteltiin 2000-luvun alkuvuosina. Ensimmäiset tilaukset Boeing sai vuonna 2004.

Airbus oli aluksi haluton vastaamaan mitenkään Boeingin haasteeseen. Yhtiö luotti A330:n ja uuden A380:n menetykseen. Onkin sanottu, että A350 on lentokone jota Airbus ei olisi halunnut tehdä. Markkinat kuitenkin odottivat vastareaktiota, jollainen oli ensivaiheessa aerodynaamisilla parannuksilla ja uusilla moottoreilla varustettu A330-200lite. Tämä suunnitelma ei edennyt luonnoslehtiötä pidemmälle.

Seuraava vaihe oli suunnitella uusi komposiittirakenteinen siipi, ja osittain komposiittirakenteinen uusi runko, joka pohajutui A330:n runkoon. Tämä suunnitelma oli jo paljon lähempänä kokonaan uutta lentokonetta, että sille annettiin oma tyyppinimi A350. Päätös uuden tyypin rakentamisesta tehtiin joulukuussa 2004. Ja ensimmäist tilaukset A350 sai kesällä 2005.

Tarjolla oli kaksi versiota: A350-800 (toimintamatka 16,300 km) ja A350-900 (toimintamatka 13,900 km). Paperilla A350 näytti lupaavalta A330:n jatkokehitelmältä. Mutta suuret asiakkaat olivat eri mieltä, kriittisesti suunnitelmaan suhtatuvat leasing-firmat halusivat kokonaan uuden lentokonetyypin.

Airbus pelkäsi menettävänsä markkinaosuutta Boeingin kokonaan uudelle 787:lle. Kun vielä muutamat lentoyhtiöt valitsivat 787:n A350:n sijaan, oli aika kypsä laittaa suunnitelmat uusiksi. Airbus aloitti kokonaan uuden lentokonetyypin suunnittelun 2005/2006 vuodenavaihteen tienoilla. Uusi A350XWB (Xtra Wide Body) esiteltiin Farnboroughin ilmailunäytöksessä kesällä 2006.

Ensimmäinen tilaus A350XWB:lle kirjattiin joulukuussa 2006. Samalla ilmoitettiin, että aiemmat A350-tilaukset neuvotellaan uusiksi koskemaan uutta konetyyppiä. Myös Finnairin tilaus muutettiin A350XWB-koneiksi. Finnairin laivastouudistus tehtiin tilanteessa jossa Aasian strategian laajentaminen vaati luopumaan mainioista MD-11-koneista, ja etsimään uutta kalustoa. Jälkikäteen katsottuna Finnair sai paljon paremmat koneet kuin alunperin tilasi, ja ilmeisen hyvällä hinnalla.

Alkuperäisestä A350-suunnitelmasta ei enää tänä päivänä löydy kuvia kovin paljoa. Löysin tämän postauksen kuvitukseksi Getty Imagesin arkistoista pari kuvaa, joissa näkyy selvästi A330:n jatkokehitelmältä näyttävä A350.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *