A350:n siivellä

IMG_6087x

Lähes 10 vuoden projekti saavutti yhden merkkipaalun 7.10.2015 kun Airbus luovutti ensimmäisen Airbus A350 -koneen (OH-LWA) Finnairille. Alun perin Finnair tilasi 350-koneita osana laivastouudistustaan vuonna 2005. Tuolloin kone oli A330-jatkokehitelmä, jonka luvattiin tulevan markkinoille vuonna 2011. Suunnitelmat menivät kuitenkin uusiksi Boeingin 787 Dreamlinerin myötä, ja Airbus suunnitteli kokonaan uuden A350XWB tyypin. Finnair ei siis saanut sitä mitä tilasi, mutta sai lopulta kokonaan uuden koneen.

Kävin testaamassa A350:n 14.10.2015 Helsinki Düsseldorf reitillä. Finnair lentää loka-marraskuussa A350-koneilla paljon Euroopan reittejä. Osittain koulutus- osittain pr-lentoina, onhan OH-LWA Euroopan ensimmäinen A350-yksilö. Düsseldorfin lennolla perämiehenä toimi ranskalainen kouluttajakapteeni.

Ensivaikutelma koneen sisätiloista on valoisa. Sisustus jatkaa Finnairin viime vuosien vaaleaa linjaa. Rivillä 23 Economy Comfort -penkillä oli jalkatilaa reilusti, Finnairin mukaan yli 10 cm enemmän kuin normaalissa Economy-luokassa. Nettikeskustelujen perusteella myös normaali Economy-luokka on tilavan tuntuinen. Istuimet ovat moderneja kevyitä, ja rakenteiltaan siroja.

WP_20151014_09_23_08_Prox

Yksinkertaisesti todettuna kone on hiljainen. Todella hiljainen. Moottorien käynistystä piti keskittyä kuutelemaan, että sen huomasi. Lentoonlähdössä pystyy matkustamossa keskustelemaan helposti normaalilla puheäänellä.

Havainnon hiljaisuudesta vahvisti myös matkustamohenkilökunta. Tarjoilun aikana keskustelin pari penkkiriviä edessäni käytävällä seisovan lentoemännän kanssa, ilman että tarvitsi korottaa ääntään. Nauroimme yhdessä, että tässä koneessa pitää oppia olemaan huutamatta. Henkilökunta kertoi myös, että heillä on vaikeuksia huomata moottorien käynnistys.

Hiljaisuuden vastapainona muut äänet korostuvat. Slatti- ja laskusiivekemoottorit pitävä järkyttävää mekkalaa muuten hiljaisessa koneessa. Insinööri on keksinyt 2010-luvulle tultaessa miten moottoriäänet eivät juuri kuulu matkustamoon, milloin on muiden järjestelmien vuoro? Seurasin koneen lentoonlähtöä Düseldorfissa, ja kyllä siitä ääntä lähtee ulospäin. Rolls Royce Trent XWB -moottorit pitävät lentoonlähdössä omintakeista ”surinaa”, A350 lieneekin helppo tunnistaa äänestä.

Koneen matkustamon ratkaisut vaikuttavat periteisiltä jos vertaa esim. Dreamlinerin sähköisiin ikkunakaihtimiin jne. Finnair on kuitenkin tuonut matkustamoon omat twistinsä. Sisustuksen on suunnitellut dSign Vertti Kivi & Co -suunnittelutoimisto. Sisustukseen kuuluu mm. vuorokaudenajan mukaan asteittain vaihtuva LED-tunnelmavalaistus. Düsseldorfin lennolla meille demotiin Sunset ja Revontuli -valaistukset.

Kaukolennoilla matkustamon viihdejärjestelmän merkitys korostuu. A350:n viihdejärjestelmän näytöt ovat Economy-luokassa 11 tuumaa. Elokuva- ja sarjavalikoima on kattava ilman isoja yllätyksiä. Ilmailuhörhön mieltä lämmitti erityisesti viihdejärjestelmästä löytyvät kamerat. Kameroista toinen sijoitettu suuntavakaimen johtoreunaan, ja toinen rungon alle nokkatelineen taakse. Kameroista voi seurta koko lennon Reittikarttaa voi pyöritellä kosketusnäytöllä mielensä mukaan, ja kartalle löytyy useita eri näyttövaihtoehtoja.

Hauska vaihtoehto on cockpit-näkymä jossa reitikartan päällä näytetään nopeus-, suunta- ja korkeustieto. Tiedot olivat saatavilla vain koneen ollessa ilmassa, data katosi lähestymisessä jossain 10000 jalan alapuolella.

IMG_6067x

Lento Düsseldorfiin sujui hyvin, vaikka sää perillä oli hyvin sateinen ja turbulenssiakin oli lähestymisen aikana. Mitään palokunnan tervehdyksiä ei perillä ollut huhuista huolimatta. Ehkä käytännölliset saksalaiset ajattelivat vesisateen hoitavan ruiskutukset tehokkaammin. Sateesta huolimatta kentän katseluterassilla oli tungosta koneen lähtiessä kohti Suomea yhdentoista jälkeen aamupäivällä.

IMG_6263x

Millaisia kokemuksia sinulla on uudesta Airbusista? Jaa ne meille kommentoinnin kautta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *